torsdag 15 december 2011

Vilken fart!


Jag vet inte vad som hände men jag hade riktigt bra tempo i benen idag. Det var antingen mannagrynsgröten jag åt med kanel till frukost eller bananen jag åt strax innan jag bytte om till promenadkläder... eller något helt annat. Oavsett vad var snitthastigheten idag nästan 1 km/h snabbare än igår. Medeltempot var 6,6 km/h och maxhastigheten hamnade på 8,4 km/h.

Tack vare den högre farten fick också hjärtat jobba hårdare. Medan jag låg mest i PZ2 igår, var pulsen under större delen (ca 41 minuter) av dagens pass i PZ3 och i nästan 14 minuter i PZ4 vilket är väldigt höga siffror för en promenad. Jag tror att det delvis kan bero på att det kändes som att jag lyckades trycka ifrån mer med stavarna idag vilket ju är bra för armarna och övre delen av ryggen. Jag funderar faktiskt på att kanske använda handledsvikter nästa gång jag går ut med stavarna... jag måste bara hitta dem någonstans i en låda.

Självklart blev även kaloriförbrukningen högre än igår. Då landade den på 546 kalorier vilket kan jämföras med dagens 665 kcal som förbrändes medan jag gick 6,36 km på 58 minuter. Solen var framme idag också och det var underbart att känna solstrålarna både i ryggen och i ansiktet beroende på åt vilket håll jag gick. Kan verkligen rekommendera en promenad mitt på dagen. Den behöver inte alls vara lång, bara man är utomhus när det är ljust ute gör nytta.

Mycket tack vare promenaden men även för att det gick ganska bra med projektet i förmiddags börjar jag bli lite mer positiv. Jag har varit nere ett tag och klagat en del (ber om ursäkt för det), men nu känns det som att det håller på att vända och den positiva energi har börjat ersätta den gamla/negativa energin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar