söndag 4 december 2011

Söndagsträning – del1


Igår kväll ställde jag väckarklockan på kl 9 för jag visste att det då skulle vara för sent att avboka mitt morgonpass, även om jag skulle känna att jag ville lata mig. Nu blev det inte så att jag hade velat ligga kvar i sängen särskilt länge. Låg kvar i kanske 5-10 minuter, gick upp, åt lite müsli med yoghurt, bytte om till träningskläder, tog med mig träningsskor, vattenflaska, yogamatta och träningskort och gick till Sydpoolen.

Där skulle jag först delta i en HathaYoga-klass. Passet var 75 minuter långt men kändes verkligen mycket kortare. Vi var aktiva hela tiden, gjorde solhälsningar, olika trianglar, stretch-övningar, stod på huvudet och fick till och med testa att stå på händerna. Detta gjorde jag mot en vägg där jag skulle ha fötterna mot väggen som stöd så att benen skulle vara parellella med golvet. Jag stod inte där i mer än 15 sekunder, men det kändes i armarna, måste jag säga. Jag kanske kan göra det hemma ibland och bli starkare i mina armar. Vore inte helt fel.

Jag kände mig fokuserad under hela klassen och hade riktigt roligt mycket tack vare vår instruktör som var sååå himla duktig... Hon förklarade saker, och kom fram och hjälpte till att hitta de exakta positionerna om vi inte lyckades själva och det uppskattade jag. De andra instruktörerna brukar också göra det ibland och jag tycker att det är viktigt att de verkligen tar sig tid att gå runt i salen för att se att alla gör rätt. Det är självklart väldigt individuellt hur djupt man kan gå ner i stretchen eller hur mycket man kan utmana sin styrka eller balans, men man ska alltid försöka få in tekniken och därifrån utvecklas och kanske göra lite mer för varje gång man går på yoga.

Själv tänker jag gå på PowerYoga imorgon om allt går som planerat. Älskar yoga!

Det trodde jag inte att jag skulle göra. För ungefär 2,5-3 år sedan – utan att ha provat den någon gång – verkade yoga  inte tillräckligt tufft och svettigt för mig. Ändå testade jag ett pass och sedan sa till mig själv att ge den några försök till innan jag skulle bestämma mig för om det var något för mig eller inte. Efter några få klasser kände jag att yoga är något som både kroppen och själen behöver. Jag var såld och det är jag fortfarande: måste verkligen besöka yogaklasser regelbundet annars känner jag att det saknas någonting.

Om Ni inte har testat yoga förut, GÖR DET! Våga prova de olika grenarna: det finns HathaYoga som jag var på idag, PowerYoga som jag tänker gå på imorgon, det finns KundaliniYoga som också är riktigt skön och sen finns det många fler förstås. Ibland kombinerar man yoga med pilates och det är också ett bra koncept enligt mig. BikramYoga är en yogaform som jag verkligen vill testa. Gör det Ni också, testa flera pass så hittar Ni kanske den typen av yoga som passar Er. Yoga är fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar