onsdag 18 januari 2012

Kan inte sova


Har sovit dåligt i flera veckor... nästan månader. Hjärnan är igång hela tiden. I höstas var det projekten som höll mig vaken. Även om jag lyckades somna, blev det ingen kvalitetssömn, jag vaknade efter några timmar och hade svårt för att somna om och den dåliga nattsömnen gjorde att jag kände mig trött på morgonen när klockan ringde.

Under jullovet försökte jag sova så mycket som möjligt och jag tror att jag lyckades vila upp mig, för sista lediga veckan blev jag förkyld. Det är oftast när kroppen har slappnat av som man blir sjuk...

Men sedan skolan började har jag sovit dåligt igen. Först var det några uppgifter som höll hjärnan igång, och inte lät mig sova. Sedan har det varit frågor kring mina fortsatta studier som har oroat mig. Först funderade jag mest själv och diskuterade alternativen med min man. Nu har jag även pratat med andra om mina känslor och tankar. Jag har haft några samtal i skolan och har även skickat iväg några mejl för att boka nya möten.

Jag hoppas att ett av mötena blir av denna vecka samtidigt som jag har ångest när jag tänker på det. Jag klarar inte av att tänka positivt just nu. Jag oroar mig för hur reaktionen på det jag vill få fram kommer att vara, om jag gör rätt i att vilja få till en förändring, om jag kommer att få ett positivt svar och om det svaret i slutändan kommer att kännas positivt eller om jag kommer att ångra mig.

Jag borde inte måla fan på väggen, som min vän Mia sa. Jag borde istället fokusera på en sak i taget och för att klara av det kommer jag att behöva vända mig till Mindfulness, tror jag. Jag börjar nu innan jag ska sova, och sedan funderar jag på att gå på en Mindfulness-klass också efter morgondagens BodyCombat.

Gårdagens skuggboxning var faktiskt riktigt bra träning för ryggen. Jag har träningsvärk i musklerna längs ryggraden, runt skulderbladen och i bakre delen av axlarna. Det är ju perfekt att dessa muskler tränas när man kör BodyCombat med tanke på att jag sitter mycket framför datorn där jag ofta säckar ihop...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar