måndag 2 januari 2012

Låter detta rimligt?


Igår skrev jag om hur många träningspass jag genomförde det gångna året. Rätt många... så att jag inte gick ner i vikt som jag hade hoppats beror troligen inte på brist på träning. Då finns det två ingredienser kvar som behövs för att man ska kunna gå ner i vikt: kost & sömn.

I våras förde jag matdagbok och var noga med sömnen och då lyckades jag gå ner några kilon. Men sedan kom sommaren och jag slutade skriva ner vad jag åt under en dag och under hösten fick jag problem med sömnen också. Pga studierna blev det många korta nätter med endast 2-4 timmars sömn och till och med några sömnlösa nätter.

Vad det gäller maten så har jag inte haft så bra koll sedan jag slutade skriva dagbok, men jag tror att det fanns en period då jag faktiskt åt för lite vilket gjorde att kroppen inte ville släppa ifrån sig fett eftersom den trodde att jag var inne i en svältperiod. Sedan blev det för mycket mat istället så pass mycket att jag åt flera kalorier än vad jag gjorde mig av med... Resultatet blev det samma oavsett: under sommaren/hösten gick upp lika mycket som jag hade gått ner under våren... och lite till :o(.

Så idag får jag börja om från 79,1 kg och målsättningen för 2012 får bli följande:
  • Fortsätta träna som 2011
  • Sova 7-8 timmar/natt – föra sömndagbok
  • Introducera en GI-liknande kost med mindre kolhydrater, mera nyttiga fetter och mera proteiner – föra matdagbok
Det blir inte lätt, jag är medveten om det, men jag kommer att ha tålamod och jag vet att jag har styrkan inom mig. Det behöver inte gå fort och jag ska komma ihåg att belöna mig (på ett smart sätt förstås) varje gång jag lyckas nå ett delmål. För delmål måste jag sätta upp... det är motiverande att se att man lyckats komma till en punkt som man ansåg vara viktig från början. Dessa delmål måste jag fundera lite mer på, men jag har bestämt mig för att de inte bara ska handla om siffran på vågen utan om siffran på måttbandet och även att titta på fettprocent och muskelprocent... kanske klädstorlek?

Jag kommer i alla fall att ta fram måttbandet och mäta mig på några strategiska ställen, samt försöka göra en kroppsanalys de närmaste dagarna för att jag ska ha något att utgå ifrån och kunna jämföra med.

1 kommentar: