måndag 2 januari 2012

Tömmer kolhydratdepåerna


Det är vad jag gör denna vecka. Idag är första dagen med en kolhydratfattig kost. Till frukost åt jag en omlett med lök och tomater och drack två koppar te.

Sedan bestämde jag mig för att hoppa över morgonpromenaden för att istället gå och handla. Vardagsmotion är också väldigt bra och jag kände i morse att denna tillsammans med kvällens yoga får räcka för idag med tanke på att jag mest äter fett och proteiner denna måndag, men även för att hälarna inte är hela ännu.

Till lunch blev det kycklingfilé med en stor portion sallad. En enkel sådan med isbergssallad, tomater, gurka, avokado. Lite crème fraiche (ca 1 dl) med smak av franska örter bidrog till smakupplevelsen.



Som mellanmål äter jag nötter idag och försöker också komma ihåg att dricka mycket vatten. Senare på kvällen väntar en lite lyxigare middag för att markera att något nytt är på gång.

Anledningen till att jag vill tömma kolhydratreserven är att jag vill att kroppen ska börja använda fett som bränsle. Vad jag har läst så blir det runt dag tre (dvs på onsdag) som kroppen börjar köra igång fettförbränningsmotorn. Jag kommer att fortsätta äta kolhydratfattigt fram till nästa söndag (15/1). Jag hoppas att tills dess har jag lyckats bli av med vattnet som har samlats i min kropp och att jag även har förbränt en del fett.

Efter det kommer jag att stegvis introducera nyttiga kolhydrater. Kroppen behöver ju både dem och nyttiga fetter, samt proteiner för att fungera optimalt så jag tror inte att det är smart att utesluta kolhydraterna helt under en längre period. Eller vad säger Ni?

Nu ska jag lyssna på lite musik och bara vara ;o).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar