lördag 19 februari 2011

-18,3

visade vår lilla väderstation som utomhustemperatur när jag vaknade för ungefär 1 timme sedan...då var jag glad att jag kunde ligga i min varma säng.

Ännu gladare skulle jag vara om jag kunde säga att vågen visade -18,3 kg jämfört med min högsta vikt på ca 83 kg...helst någon morgon redan i år. Men det är mycket kvar. Idag visade vågen 74,4 kg, så jag har 9,3 kg kvar tills jag kan säga att jag gått ner 18,3 kg. Sen vet jag inte riktigt om den vikten skulle passa mig men jag minns att jag mådde bra och var ganska nöjd med min kropp när jag vägde runt 64-65 kg. Så det har jag satt upp som målvikt.

Men det här med idealvikt är ju väldigt svårt. Det finns de som säger att man ska väga ”längden i cm – 110”, men jag tror inte att jag någonsin kunde gå ner till 58 kg och se frisk ut; andra säger att det är viktigt att ens BMI ligger mellan 20-25, men har man mycket muskler så hamnar man lätt i kategorin överviktig trots att man är hur frisk som helst (än så länge är det ju ingen risk för att jag hamnar i överviktig-kategorin pga muskelmassan, jag ligger där pga all fett som sitter på min kropp, men...).

Jag läste en artikel om en tjej som hade satt upp 59 kg som målvikt när hon ville gå ner, och hon lyckades med det men sen insåg hon efter ett tag att 61 kg passade henne bättre. Det var en vikt hon lätt kunde hålla med några träningar i veckan och en hälsosam kost och jag tror att det är den vägen jag vill gå. Att hitta en vikt som passar mig och som jag kan hålla utan att behöva anstränga mig jättemycket låter som ett bra mål.

Men som sagt, så har jag nu ställt in mig på 64-65 kg. Dessutom vill jag gärna se att jag har mer muskler än fett på min kropp. Då blir jag riktigt glad!

Nu ska jag börja packa min träningsväska för BodyCombat som jag har bokat in mig på. För några veckor sedan hade jag provat Combat och tyckte att det var ett roligt pass, så jag ser fram emot det.

Ska ni träna idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar