söndag 20 februari 2011

Favoritprylen...

går jag aldrig och tränar utan. Jag funderade ett bra tag på att köpa denna pulsklocka, men i oktober bestämde jag mig för att beställa en och jag är mer än nöjd.


Jag älskar den: den håller koll på träningstiden, pulsen, hur mycket jag befinner mig i de olika pulszonerna och hur mycket kalorier jag bränner under ett pass.

Detta gör att jag bättre kan förstå vilken effekt träningen har på min kropp. Jag har tidigare skrivit lite om pulszonerna 1, 2 & 3 men tänkte ge en sammafattning av alla 5 nu. Informationen nedan hittade jag på Intersport:s hemsida där du kan hitta mer detaljerad beskrivning om du är intresserade av pulsbaserad träning.

Först och främst måste du känna till din maxpuls. Den kan du ta reda på på en testklinik, men man kan också säga att det är 220 minus din ålder. Så jag som är 25, utgår ifrån att jag har en maxpuls på 195 slag per minut.

Pulszon 1 (50-60% av maxpuls): Mycket lätt träning. Stärker kroppens funktioner. Förbränner kalorier. Ökar välbefinnandet.

Pulszon 2 (60-70%): Lätt träning. Ökar uthållighet och förbränner kalorier. Musklerna får jobba hårdare än i PZ 1.

Pulszon 3 (70-80%): Medel träning. Här förbättrar du konditionen avsevärt, stärker muskulaturen och bränner fett.

Pulszon 4 (80-90%): Hård träning. Förbättrar i synnerhet konditionen och höjer din mjölksyratålighet samt stärker muskulaturen.

Pulszon 5 (90-100%): Maximal träningsbelastning. Ökar förmågan att springa snabbare och stärker muskulaturen avsevärt. Ökar mjölksyratåligheten.

Det som jag tycker är jättebra med en pulsklocka är att man under träningen kan justera hur mycket man vill anstränga sig. Ibland tittar jag på klockan och ser att jag har lite för låg puls, då försöker jag göra rörelserna mer intensivt, lägger på armar, hoppar mer osv. Vissa gånger känner jag att jag jobbar alldeles för hårt under en längre period på ett pass, då kan det vara bra att få det bekräftat av klockan och försöka ta det lite lugnare för att ligga på rätt nivå.

Att kolla vilopulsen är också intressant. Vilopulsen kan du ta reda på innan du kliver ur sängen på morgonen. Har du tränat en längre period, kan det vara roligt att se om du har förbättrat din kondition genom att se om du sänkt vilopulsen. Lägre vilopuls tyder på att du är i bättre form!

Har du bestämt dig för att ta hjälp av en pulsklocka för att göra din träning mer effektiv, LYCKA TILL! ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar