söndag 13 februari 2011

Yoga?! Nä...

det är ingenting för mig, tänkte jag för ca 1 år sedan. Jag vill bli andfådd och svettas, träna ordentligt, kände jag.

Men jag ville ge yogan en chans och provade det några gånger, framför allt för att kunna slappna av och släppa alla tankar kring examensarbetet. Efter 1-2 pass fick jag ändra uppfattning: yoga var något jag borde ha testat tidigare, insåg jag. Sedan i våras har jag kört yoga regelbundet och känner att jag blivit smidigare, starkare och jag känner mig mer harmonisk.


Under det gångna året har jag provat lite olika yogaformer:

  • Hatha yoga: en av yogans grundläggande huvudgrenar, är både meditativ och fysisk, lagom hård träning med olika ställningar som vi intar i ett lugnt tempo.
  • Kundalini yoga: handlar främst om att skapa en inre frid, en meditativ yogaform med enklare övningar där det finns många inlagda pauser; jag tycker att vi jobbar mycket med uthålligheten och koncentrationen med hjälp av andningen, vissa övningar känns faktiskt riktigt jobbiga; under den långa vilan på slutet kan man verkligen slappna av.
  • Poweryoga: en fysisk och hård yogaform där vi kör från början till slut utan vila. Vad jag förstår så är poweryoga en variant av ashtanga yoga, en mycket fysisk yogaform. I många övningar kan man välja om man hellre vill jobba med konditionen eller styrkan.
  • Yogalates: en blandning mellan yoga och pilates.

Idag var jag på yoga på förmiddagen och jag är inbokad på poweryoga till imorgon. Jag längtar!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar