tisdag 15 februari 2011

Step intervall & afrodans

Kvällen började med Step intervall där vi varvade step med bodypump-inspirerade styrkeövningar. Eftersom jag väldigt sällan går på gym är det bra att jag får köra lite styrka på vissa pass, så som på FYS och Step intervall.

Att bygga muskler är minst lika viktigt om man vill gå ner i vikt som att köra kondition eftersom större muskelmassa gör att kroppens kaloribehov blir större, dvs. vi bränner fler kalorier även när vi inte tränar.

Step-delen gör att man höjer pulsen, hjärtat får alltså jobba, och man förbättrar sin kondition och bränner fett. Visst låter det som en bra kombination? ;o)

Det andra passet jag körde idag var AFRODANS. Anledningen till att jag skriver det med stora bokstäver är följande: jag har varit på afrodans flera gånger, eller rättare sagt på pass som kallades för afrodans. Men det var mest musiken som hade med Afrika att göra, dansen och rörelserna var inte så afrikanska i mitt tycke. Instruktören försökte få oss att släppa loss, men det gick inte så bra eftersom rörelserna inte lät oss göra det, eller så var det bara jag som inte kunde inte göra det, men det tror jag inte...

Ikväll var jag på mitt första RIKTIGA afrodans-pass, kändes det som. Här hade vi afrikanska rytmer, afrikans tema under hela passet: att försöka ta sig fram i det höga gräset på savannen, imitera träden när vinden blåser, så frön, trampa ner dem i jorden, skörda, locka män/kvinnor, trumma osv. Och det var tack vare att man kunde visualisera dessa saker, att man kunde släppa loss. Jag behövde knappt fokusera på stegen, jag kunde blunda och bara följa musiken.

Det är så jag alltid föreställt mig afrodans och det var hur härligt som helst. Jag kände mig glad och pigg efter passet och det var bra träning också. 604 kalorier brändes medan jag hade jättekul. Jag kommer garanterat att fortsätta gå på Afrodans nu när Cilla är instruktör.

Dagens kaloriförbrukning: step intervall 576 + afrodans 604 = 1180 kcal.

Nu dricker jag min proteinsmoothie och väntar på att tvättmaskinen med alla träningskläder ska bli klar så att jag ska kunna hänga dem på tork!

Sov gott!

2 kommentarer: