torsdag 22 september 2011

Fem och en halvtimme träning avklarad


När jag går in i pulsklockans meny och kollar veckosammanfattningen står det att jag har tränat  exakt 5 timmar och 30 minuter denna vecka.

Idag gick jag på Functional Moves 45min på träningsanläggningen som ligger mellan Östermalmstorg och Nybroplan. Som jag skrev imorse skulle passet handla om balans, rörlighet, stabilitet, styrka och kondition. I det förra inlägget undrade jag om man verkligen kan få in allt detta i en 45-minuters klass.

De lyckades ganska bra. Tre av de fem punkterna fanns definitivt mer: balans, stabilitet och styrka. När det kommer till konditionen så var det ungefär 3-4 minuter när hjärtat verkligen fick jobba, men min snittpuls var inte högre än 125. Jag får alltid hög maxpuls när jag kör någon form av planka. Så var det idag också: 203.

Rörligheten då? Nja, det tyckte jag inte riktigt att det fanns med, men jag saknade det inte heller. Det var tillräckligt mycket jobb ändå. Övningarna vi gjorde hade 3-4 olika svårighetsgrader och vi började alltid med den enklaste/lättaste och byggde sedan stegvis på. Ville man stanna kvar på en viss nivå, fick man göra det, men jag ville förtås utmana mig lite, så jag följde alltid med till den svåraste varianten och den var oftast väldigt jobbig. Kul!

Det som jag tyckte var bäst med övningarna var att man aktiverade flera musklergrupper i en och samma övning. Instruktören var också tydlig med vilka muskler man skulle fokusera extra på under en viss övning.

Efter passet gjorde jag som jag hade planerat. Gick in först genom den högra dörren:


Väl inne hällde jag lite vatten på stenarna, lade upp mina fötter, och njöt av värmen.


Det tog ungefär 15 minuter tills jag började svettas ordentligt. Då satte jag kvar i fem minuter till innan jag bestämde mig för ångbastun dit den vänstra dörren ledde. Där kunde jag inte stanna längre en fem minuter, men det var faktiskt riktigt skönt att vara därinne.

Efter en snabb dusch gick jag till T-Centralen med snabba steg. Stannade bara för att ta en bild på himlen som såg fin ut:

På tåget åt jag en god pastasallad med prosciutto och mozzarella. Nu dricker jag en proteinsmoothie med 1 port. proteinpulver, banan, hallon, blåbär och mjölk. Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar