lördag 17 september 2011

Gör allt jag kan för att bli frisk så fort som möjligt


Jag har druckit flera koppar te sedan jag vaknade och dessutom bestämde mig för en lunch som innehåller mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Spenatstuvning:

Jag har tidigare skrivit om hur mycket jag älskar spenat och hur nyttig den är också. I denna maträtt är det dock inte bara spenat som är bra för hälsan. Även vitlök som jag brukar ha mycket av i stuvningen har många positiva hälsoeffekter tack vare bl .a. vitaminerna A, B och C, samt svavelföreningarna. 


Vitlök kan till exempel:
  • stimulera immunförsvaret
  • förbättra blodtrycket
  • förebygga blodproppar
  • minska mängden farligt kolesterol
  • motverka och lindra förkylning och hosta
  • ha effekt vid bronkit och astma
enligt Nyfiken Vital.

Idag tänkte jag mest på den femte punkten (lindra förkylning) när jag hade lite extra vitlök i maten. En annan anledning till varför jag använder vitlök är att jag tycker att den är god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar