onsdag 28 september 2011

Några tips mot migrän

Jag har flera gånger skrivit om att jag ibland får migränanfall.

Bilden har lånats.

Numera har jag alltid tabletter i min väska. Det bästa vore naturligtvis att inte behöva ta dem. Därför har jag efterlyst idéer och tips om vad man kan göra för att lindra besvären.

Här kommer några förslag på vad som kan hjälpa:
  • Yoga – jag känner till några poser från Kundalini Yogan sedan tidigare, men har nu fått ytterligare tips. Ni kan hitta två olika yogapass här som sägs kunna vara bra för oss med migrän.
  • SpinningSuzan skrev på sin blogg igår att Göteborgs Universitet har gjort en studie där de jämförde avslappningsövningar, läkemedel och spinning som förebyggande metoder. Studien visade att spinningen var mest effektiv. Detta beror på att blodflödet ökar under passet vilket gör att nya blodkärl bildas och blodtrycket sjunker.
  • Löpning – när jag började läsa Fitness Magazine igår kom jag inte längre än till s14. där jag hittade en kort text om en studie vid universitetet i Kiel. Där fick migränpatienter följa ett löpträningsprogram. Programmet var 10 veckor långt och efteråt kunde man konstatera att migrän av dessa patienter minskade med 40% både i intensitet och antal.
  • Ingefära – Mia pratade med en kompis om ämnet som rekommenderade ingefära. Jag har kollat runt lite och förstått att eftersom ingefära stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan kan den reducera smärtan vid huvudvärk.
Ingefära brukar jag oftast äta till sushin, men inte annars. Kan vara värt att tänka på att äta mer ofta!

Jag hittade artiklar som säger att egentligen är all motion bra mot migrän, men det är intressant att det finns studier som visar att just löpning och spinning kan vara extra intressanta för oss. Jag är nyfiken på hur löpprogrammet såg ut och ska även skriva ut yogaprogrammen.

Har ni flera förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar