fredag 9 september 2011

Varför är det så dyrt?


Efter gårdagens migränanfall tyckte jag att jag borde ha någon medicin i min väska som jag skulle kunna ta så fort symptomen börjar komma.

Därför gick jag in på närmaste apotek på lunchen och frågade efter något jag kunde ha. Trots att det var ett ganska litet apotek hade de flera alternativ att välja mellan, men när jag påpekade att jag var överkänslig mot diklofenak kunde de bara visa ett:
Bild från www.apoteket.se

Denna förpackning innehåller två doser av nässpray som kan hjälpa vid migrän. Men när jag såg att jag skulle behöva betala 200 kr kunde jag inte dölja min förvåning. 100 kr för att stoppa ett anfall? Skojar de med mig? Det gjorde de inte...

Kvinnan jag pratade med sa att de brukar också ha tabletter som inte innehåller diklofenak och är bra mot migrän men de hade inte dem på lager. Jag tror att hon menade dessa:
Bild från www.apoteket.se

De är något billigare: 2 tabletter (=1 förpackning) kostar 79kr...

Jag tror att jag kommer att behöva köpa tabletterna i alla fall för igår mådde jag väldigt dåligt och så vill jag inte ha det. Men jag tänker också leta efter alternativa lösningar.

Jag tror att jag har någon yogaövning hemma som kan hjälpa, men jag skulle uppskatta om Ni kunde komma med några fler tips som Ni vet fungerar mot migrän. Tack på förhand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar