torsdag 25 augusti 2011

Bra fråga

Igår kväll träffade jag Maria på cirkelträningen där hon den här gången var deltagare. Vi pratade lite och jag berättade för henne om mitt problem med viktminskningen.

Varken vågen eller måttbandet visar ju något resultat och hon ställde en intressant fråga: äter du inte för lite?

Riktigt bra fråga. Det är kanske så att jag inte äter tillräckligt mycket medan jag tränar nästan varje dag vilket kan leda till att kroppen tror att den behöver snåla på energin, hålla kvar reservlagren för att överleva vad den tror är en svältperiod. Om kroppen går in i sparlåga kommer viktminskningen inte komma igång.

Under våren skrev jag ner allt jag åt och hade därför bättre koll på maten. Då gick jag också ner i vikt, men när sommaren kom slutade jag föra anteckningar vilket jag funderar på att börja med igen. Det kanske underlättar för att hitta balansen i kosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar