tisdag 9 augusti 2011

Våra fantastiska kroppar

Jag kom på att jag skulle berätta om en fantastisk utställning som jag besökte i Köpenhamn i juni.

När jag checkade in på hostellet där vi skulle bo under veckan i Köpenhamn hittade jag en broschyr som gjorde mig väldigt nyfiken.

Jag vet att utställning visades i Ungern för några år sedan och redan då tyckte jag att den lät väldigt intressant, men hade inte möjlighet att besöka den. Nu när utställningen visades i just den staden där jag befann mig och hade några lediga timmar tog jag ett tåg till Experimentarium.

Med hjälp av riktiga människroppar som donerats till utställningen som heter Body Worlds visar dr. Günther Von Hagens och Institute für Plastination detaljerat, verkligen in i minsta detalj, hur vi är uppbyggda.

The Guitar Player
Copyright: Gunther von Hagens, Institute for Plastination, Heidelberg, Germany, www.bodyworlds.com

Jag tyckte att det var väldigt fascinerande. Det går knappt att beskriva. De olika kropparna fokuserade på olika delar av kroppen: muskler, skelettet, leder, organ och blodcirkulationssystemet osv. Man fick röra vid ett hjärta, en njure, en hjärna... riktigt spännande.

Det var förstås en del som man redan visste om sin kropp, men jag anser att man fick bättre förståelse för hur allting hänger ihop och fungerar... det var väldigt pedagogiskt. Dessutom hittade jag lite intressant fakta, och sådant som man säkert hade lärt sig i skolan men har inte tänkt på sedan dess.

Jag tycker att Ni borde åka till Köpenhamn där utställningen visas till den 4 september! För Er som inte kan göra det, kan jag berätta några detaljer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar