söndag 7 augusti 2011

Uppförsbacke

Dagen började med att jag vaknade för sent. När jag klev ur sängen var det bara 1 timme kvar tills Walkingen skulle börja, så det blev ingen riktig frukost, för då hade jag haft den i halsen hela passet. Jag åt bara en stor banan, och drack vatten, sedan hade jag bara tid för att göra mig redo för vad dagens stavgång-klass skulle bjuda på.

Det regnade lite lätt när jag gick till Sydpoolen, men när vi sen gav oss ut i naturen, slutade det regna... eller så var det bara så att vi inte märkte att det regnade eftersom vi höll oss till Kusens backe där träden skyddade oss.

Vi var alltså inte vid mördarbacken som förra veckan, men det betydde inte att vi inte fick backträning. Redan efter några minuter var det dags att jogga uppför första backen, sedan ner med 6 utfallssteg och 10 vanliga steg, 6 utfallssteg osv.

När vi kom ner hann vi bara gå ca 50m innan det var dags för nästa backe. När jag hade varit med på Walkingen förut, gick vi uppför denna jobbiga backe, men idag skulle vi springa och det var väldigt jobbigt. Oj, vad det kändes i rumpa, baksida lår... det var verkligen svårt att ta sig upp, men det gick. Efter några tåhävningar gick vi till spåret där 3 varv väntade.

Första rundan gick vi moturs som är lite lättare. Vi började med rask promenad, men vi skulle springa uppför när vi kom till en backe. När man går motsols har man två inte särskilt branta, men desto längre backar, som jag klarade ganska bra innan semestern. Idag var det dock en riktig utmaning att springa upp.

Andra varvet började vi medurs. Vi gick på led med bra fart och den som var sist skulle springa förbi alla, innan det var dags för nästa att komma längst fram. Det här varvet var nog det bästa för min del. Jag sprang väldigt snabbt, kändes det som, när jag skulle ta mig fram och både instruktören och deltagarna tyckte att det såg ut som att jag hade mycket fart i benen. Det kändes kul.

Den sista rundan på 1,2 km började vi med att springa uppför en av de jobbiga backarna. Vi fortsatte naturligtvis gå medsols vilket innebar kortare men desto brantare backar. Efter att vi tog oss uppför första, skulle vi jogga fram till nästa som vi skulle rusha uppför... Det var något jag inte lyckades med. Benen bar inte, så jag orkade inte höja tempot, utan höll farten jag joggade i. Jag tog mig upp i alla fall och det fick jag nöja mig med idag. Tåhävningar och utfallssteg väntade på toppen, sen gick vi i raskt tempo innan vi skulle jogga sista biten och avsluta med att springa uppför samma backe som vi började varvet med.

Jag sprang uppför men var helt slut när jag äntligen var uppe. Sedan var det bara att börja gå mot Sydpoolen och stretcha och slappna av lite under ett härligt 30-minuters yogapass. Under den avslutande avslappningen hörde vi åskan, och när vi var klara och tittade ut genom fönstren såg vi att det ösregnade.

Ärligt talat, så hade jag ingen lust att börja gå hem direkt, så jag åt en banan och valde att duscha i lugn och ro, ta på mig badkläder, sätta mig i bubbelpoolen och vänta en liten stund i hopp om att regnet skulle lugna ner sig lite. Jag satt ca 20 minuter i jaccuzzin sedan bestämde jag mig för en kort stund i bastun.

När jag sedan blev klar i omklädningsrummet och skulle sätta på mig skorna i korridoren, såg jag att även om det inte hade slutat regna helt, spöregnade det inte längre heller, så jag kunde komma hem utan att bli dyngsur även om lite blöt blev jag förstås.

Väl hemma kunde jag konstatera att Walkingen varade i 65 minuter. Under denna timme hade jag en maxpuls på 192 och en snittpuls på 152, samt en kaloriförbrukning på 780 kcal. Tyvärr har jag inte koll på varken maxfart eller snitthastighet, inte heller avklarad distans, då batteriet till GPS-sensorn var urladdat.

Nåväl, det viktiga är väl att jag hade varit och rört på mig idag. Riktigt bra! Nu kan jag verkligen ha en underbar söndag. Hoppas att Ni också har det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar