fredag 12 augusti 2011

Kul att prova en ny bana...

... men backarna var verkligen inte snälla. Jag var till och med tvungen att gå en kort bit efter två av dem. Men sen joggade vi det mesta. Förutom när det bara var några hundra meter kvar och jag fick håll och behövde sakta ner lite, men sedan gav vi allt vi hade på slutet och spurtade i mål.

Trots batteribyte orkade GPS:en inte registrera distansen, men Veronica vet att banan är 5,1 km och det sprang vi på 38 minuter och 28 sekunder. Med tanke på backarna och att det var första gången jag sprang i Tveta känns det godkänt och jag ser ju att det finns möjligheter att förbättra tiden.

Hastigheten hade dock GPS:en koll på (förstår inte hur den inte kunde mäta distans, men kunde mäta hastighet... hm) och klockan registrerade 13,7 km/h som maxfart, medan snitthastigheten låg på 7,4 km/h. För Veronica var det lite långsammare än vanligt, men jag hoppas och tror att hon ändå tyckte att det var värt att ge sig ut i spåret. Jag tyckte i alla fall att det var roligt.

Hjärtat fick verkligen pumpa blod till kroppens alla celler: maxpuls 186, snittpuls 169. Kaloriförbrukningen landade på 564 kcal.

Det var en trevlig bana, skönt att springa i naturen. Jag kan tänka mig att återvända, framför allt om vi kan ha lika bra väder som idag. Det var lite molnigt, men solen tittade fram ibland och temperaturen var perfekt för en sväng i skogen. Träningsvärken i rumpan från Cirkelpasset i onsdags kändes och jag skulle inte bli förvånad om jag kände lite skön smärta i vader och lår imorgon.

När vi kom tillbaka till parkeringen körde vi lite styrka också: benböj, utfall, en variant på utfall som ska passa löpare, armhävningar, triceps, bålstyrka och sedan stretchade vi. Denna del av passet tog ca 15 minuter och resulterade i ytterligare 177 förbrända kalorier (maxpuls: 170, snittpuls 149).

Så totalt förbrände jag 741 kcal idag och det är jag väldigt nöjd med. Det känns rätt skönt att sitta framför datorn strax innan kl 14 och kunna säga att man har varit och tränat. Vi får se hur det blir med träningen under helgen...

1 kommentar:

  1. Hej hej!

    Nej du, de där backarna i Tveta är verkligen inte snälla! Men jag tycker du var jätte duktig iaf. Trots ett lite lägre tempo så var det helt klart värt det.

    Så trevligt att ha dig som sällskap (även om man inte orkar prata alla gånger, måste ju hålla koll på flåset också *ler*)

    Trist med GPS:erna bara, som strulade! Min klockade orkade registrera 3,7 km iaf. Min klocka stannade på 36 minuter 43 sekunder, men det är för att jag pausade klockan när jag höll på och bråka med GPS:en där strax efter 1 km. Så jag tycker vi sätter den tiden istället :)

    Hoppas du får det riktigt trevlig på Bosön. Och stort lycka till på iFORM loppet på onsdag! Kör hårt :D

    Nu ska jag ta itu med packningen igen.

    Ses om lite drygt 1 vecka igen!

    Kram Veronica

    SvaraRadera