lördag 6 augusti 2011

Debut?

När jag kom till väntrummet utanför gruppträningslokalen 10:25, satt där 5 träningsvilliga och morgonpigga tränande i sofforna. Vanligtvis hade skivstängerna, hantlarna, mattorna, lådorna, vikterna legat framme vid den tiden. Idag var det dock tomt i lokalen och ingen instruktör syntes till. En av tjejerna sprang ner till receptionen och frågade om de visste något, men det gjorde de inte.

Vi väntade en liten stund till däruppe, sedan när klockan hade blivit fem över halv, gick vi ner alla och frågade dem igen. Tyvärr hade de inte fått tag på instruktören, så kom idén från en av tjejerna: VI KÖR SJÄLVA!

Lokalen var öppen så det var bara att plocka fram redskapen, vi fick hjälp med att hitta någon skiva att ha lite musik i bakgrunden. Jag försökte komma ihåg vilka övningar vi brukar köra, fick lite hjälp av en annan tjej som har varit med flera gånger. När vi hade bestämt vilka stationer vi skulle ha första varvet och gått igenom dem, började vi värma upp.

Plötsligt märker jag att jag leder uppvärmningen... Vi blev varma ganska fort, och då var det bara att börja ge järnet. Jag höll koll på tiden, samtidigt som jag tränade själv. Det är faktiskt ingen lätt uppgift, men vi var ju tvungna att veta hur långa 45 sekunder och 15 sekunder var.

I 45 sekunder jobbade vi, sen vilade vi 15, arbetade i 45 sekunder igen, och efter det bytte vi stationer. Alla körde på otroligt bra. Det var så kul att se att alla peppade varandra. Vi skrattade en del, kämpade med vikter, hantlar, vår egen kroppsvikt och hade kul. Jag gillade stämningen i lokalen.

Efter första varvet kändes det som att det hade gått ganska lång tid, så till andra varvet hade vi lite färre stationer för att inte dra ut på tiden för mycket. Vi började ju för sent så vi skulle redan sluta senare än 11:25.

Efter sista stationen stretchade vi och lämnade tillbaka alla redskap där vi hade hittat de innan passet, stängde dörren efter oss och var nöjda med att vi hade kört. Jag tror att vi lyckades få ihop ett bra pass på egen hand där alla stora muskelgrupper fick arbeta och hjärtat tränades också.

Det var roligt att vara lite av en instruktör för en timme och jag hoppas att alla som var med idag kommer att gå på flera cirkelpass då de riktiga instruktörerna leder klassen.

Jag kommer säkert att fortsätta köra. Jag älskar konceptet och att se följande uppgifter på pulsklockans (som jag inte kom ihåg att sätta igång förrän vi var klara med uppvärmningen) skärm efter passet är verkligen motiverande:

  • 1:03:55 – så länge tränade vi.
  • 188 – det var min maxpuls.
  • 162 – snittpulsen.
  • 862 – kaloriförbrukningen.

Helgen började alltså bra och det är kul att känna att man redan på lördag förmiddag har gjort något för sin hälsa!!!

1 kommentar:

  1. Usch vad tråkigt att instruktören inte dök upp, sånt får verkligen INTE hända, men kul att du fick chansen att instruera... Jag tycker du ska kontakta koordinatorn o begära lön!

    SvaraRadera