tisdag 1 mars 2011

Supermaten

Visst är det trevligt när maken väntar med lunch när man kommer hem från jobbet?

I helgen gjorde vi matsedel för hela veckan där vi båda fick välja de dagarna vi kunde tänka oss att fixa lunchen. Igår var det min tur att laga mat och det blev en lite senare lunch eftersom jag jobbade på förmiddagen. Men idag var det maken som fick stå framför spisen och svarade för en otroligt god lunch, som dessutom var klar när jag klev in genom dörren 12:43, lyx ;o)

Vi åt spenat som gjordes på en ungersk recept och är hur god som helst. Jag har tyvärr inte hittat något svenskt ord för att översätta vad maträtten heter, men ni kan tänka er en väldigt-väldigt-vääääääldigt krämig spenatsoppa (med mjölk, peppar, salt och vitlök i) som typ inte rinner alls ;o) och ser ut som på bilden nedan.

Jag älskar spenat, gjorde det redan när jag var liten, kan äta hur mycket som helst och det som är positivt är att spenat är riktigt nyttig och näringsrik mat som innehåller lite kalorier. Äter man en portion spenat på dagen, då har man fått mer än det dagliga behovet av A-, C- och K-vitamin, samt mangan och folsyra, skriver de på Nyfikenvital.

Dessutom är spenat rik på kalium, kalcium och magnesium. Antioxidanter som finns i spenat är lutein, Coenzym Q10, E-vitamin och koppar.

Jag äter faktiskt inte spenat i någon annan form än just den här eftersom den är så god med vitlöken i. Men man kan ju ha den på pizza, till pasta, i sallader, såser, gratäng, och som man äter i Sverige som soppa. Så spring till affären och köp spenat!

Jag springer snart till gymmet för att köra Step intervall och Afrodans. Hoppas att smärtan håller sig borta under dessa 2 timmar ;o)

Vi hörs sen!

1 kommentar:

  1. mmmmmmmm....spenat. Jag håller med dig, det är verkligen jättegott med spenat! :) Jag skulle vilja ha receptet på den där spenatsoppan. Får jag det? Kram Mia

    SvaraRadera