onsdag 4 maj 2011

För ett år sedan

satt jag antagligen i skolan och jobbade på mitt examensarbete. Idag skulle säkert många elever göra samma sak, men Arkitekturskolan är stängd.

En stor brand utbröt imorse, vad jag förstår i Nedre ateljén där vi brukar ha kritik då vi hänger upp våra planscher med projekten och visar upp våra modeller. I anslutning till Nedre ateljén finns en verkstad där vi brukar bygga modeller. Där finns det mycket papper och trämaterial som vi använder. I det intilliggande förrådet förvaras också en hel del brännbart material. Det brinner även i den delen av byggnaden som det ser ut på bilderna.

Foto: Pontus Lundahl / Scanpix

Se fler bilder från branden här.

Jag kommer ihåg hur stressad jag var när min dator mitt i slutprojektet kraschade och hela mitt projekt fick räddas från hårddisken. Jag kunde inte jobba på flera dagar och det tyckte jag var väldigt jobbigt.

Nu hotar branden ritsalarna och kontorsrummen där många studenter har sina skisser, ritningar och modeller, till och med datorer... Jag hoppas att brandmännen lyckas släcka branden så att elevers arbete inte går förlorad.

Jag kan inte låta bli att undra om inte branden är ett tecken på att det vore dags att börja bygga skolans nya byggnad som man har pratat om i många år.

1 kommentar:

  1. Oh, så det var DEN byggnaden som brann! Det var så väldigt lite om den på nyheterna, så jag fick uppfattningen om att den inte var så allvarlig. Men det verkar som om det var tvärtom. Men ja, det verkar vara ett tecken på att det är dax för en ny byggnad nu! / Kram Mia

    SvaraRadera