tisdag 17 maj 2011

Oplanerad vilodag

Tyvärr var jag tvungen att ställa in dagens träningar. Det är väldigt synd för tisdagar brukar innebära två roliga pass: Step Intervall och Latino.

Anledningen till att jag inte tränar idag är lite olika symtom som jag hade under dagen: jag fick synrubbningar samtidigt som mitt synfält blev mindre, och kände domningar i min höger hand som kändes väldigt svag och tappade även känseln i mina läppar.

Dessa är typiska för Migrän med aura som Vårdguiden skriver följande om:

”Migrän med aura

Ungefär 30 procent av alla drabbade har migrän med så kallad aura. Det innebär att man får vissa neurologiska symtom innan migränhuvudvärken kommer.

Den vanligaste typen av aurasymtom är övergående synrubbningar. Man kan till exempel se blixtar eller sicksackmönster framför ögonen samtidigt som synfältet blir mindre.

Andra aurasymtom kan vara känselstörningar som stickningar och domningar i handen, fingrarna eller kinden eller försämrad talförmåga.

En del migränpatienter får alltid aurasymtom före migränhuvudvärken medan andra bara får det ibland. Vissa får aurasymtom men ingen huvudvärk efteråt.”

Rekommendationerna vid migränattack är enligt nedan:

”När man får en migränattack hjälper det att gå och lägga sig och vila på en mörk och lugn plats. Många tycker att det hjälper att lägga något kallt, till exempel is i en handduk, över tinningarna.

Dessa råd var lite svåra att följa då jag var på en seminariedag idag. Träbyggnadsdagen som den hette var riktigt intressant och givande och verkligen värd att gå på.

Dagen började också bra när jag ställde mig på vågen som visade 72,8 kg. Redan då kände jag mig riktigt peppad inför kvällens träningar, så jag tog med mig träningskläder till Stockholm för att direkt efter semineriet kunna åka till Sydpoolen.

Dessvärre blev det inte så för aurasymtomen också följdes av huvudvärk som inte har försvunnit ännu. Så idag är det vila som gäller, men jag hoppas naturligtvis kunna träna imorgon, särskilt med tanke på att jag tyvärr inte var så duktig med maten idag, jag lyckades inte motstå den väldoftande kanelbullen som det bjöds på på eftermiddagen. :o(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar