tisdag 24 maj 2011

Vår Ruset

Idag var det dags för mitt första lopp sedan barnsben. Det kändes lite pirrigt när jag skulle börja klä på mig, packa min ryggsäck och gå till tåget.

I Tumba klev Suzan och Jenny på tåget så vi gjorde sällskap till loppet. Laget skulle träffas vid Universitetet och för att vi lättare skulle kunna hitta varandra i folkmassan hade vi bestämt oss för att ha rosa skosnören.

Nja, rosa är ju en ganska populär färg idag, så vi borde kanske ha valt en annan, men vi hittade varandra ändå. Till slut var vi ca 12-13 personer som sprang i laget Ett Dussin Pannor.

Vi sprang i olika grupper beroende på vad vi trodde om hur mycket tid vi skulle behöva för att klara sträckan. De snabbaste skulle börja i första gruppen och de långsammaste i den sjätte. Jag hamnade två grupper längre fram än vad jag hade tänkt mig från början tillsammans med Camilla och Hanna. Vi startade i gruppen ”Jogga fort”.

Vi försökte hålla ihop, men vi tappade bort Camilla ganska tidigt...eller om det nu var hon som tappade bort oss, men hur som helst, så var det Hanna och jag som sprang tillsammans hela vägen.

Den första km-skylten kom väldigt tidigt... enligt Hannas klocka lite för tidigt, men det kändes skönt att ha sprungit förbi den. Andra kilometern var lite längre än 1 km, men vid 2km-skylten hade vi sprungit 2 km, så i det långa loppet stämde skyltningen ganska bra.

Vi sprang förbi jättemånga och det var faktiskt riktigt kul att kunna göra det. Vi försökte hålla en ganska jämn fart loppet igenom och snart såg vi 3km och 4km vid sidan om vägen och sen började man ana målområdet bland träden. Då orkade vi till och med att lägga i en extra växel och spurta på slutet för att ta emot våra medaljer:

Så här efteråt känns det som att jag hade kunnat börja spurta lite tidigare, men det var mitt första lopp så jag visste inte riktigt hur mycket ork jag hade kvar i benen. Jag hade ju som målsättning att kunna jogga/springa hela sträckan och det var verkligen inga problem. Jag kom i mål efter 34 minuter och 32 sekunder.

Maxpulsen låg på 183, snittpulsen var 157 och på knappa 35 minuter förbrände jag 438 kalorier.

Sedan blev det kaloriintag också när laget hade picknick efter loppet:

Laget Ett Dussin Pannor

Lagkaptenen (Suzan) och jag

Camilla och Suzan

En riktigt rolig eftermiddag/kväll blev det. Jag är nöjd med resultatet och känner mig redo för nya utmaningar i löparskor: :o)

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat för att vara första gången!! Tappade nog bort er när jag sprang om några. Försökte hålla lite koll bakåt, men det var svårt.

    SvaraRadera
  2. Är så glad att det gick så bra för dig - vilken toppentid!! Fast det tvivlade jag inte på i och för sig. ;O) Ses i morgon! /Mia

    SvaraRadera
  3. Hej Camilla! Ja, det var riktigt svårt att hålla koll på varandra. Det var så många som skulle springas om och då är det inte säkert att alla i en grupp lyckas ta sig förbi i samma lucka, sen har man tappat bort varandra... Hoppas att vi ses på flera lopp! ;o)

    Mia, du är så söt, tack! Det kändes verkligen som en bra tid, och nästa gång får jag ha som mål att slå den tiden :o). Ska bli skönt att gå på yogalates idag! Ska du med på Mindfulness också?

    SvaraRadera
  4. Hittade dig häromdagen, jag e fasen i mig inte snabb på att blogga iaf.. Har ännu inte fått upp inlägget jag försökte mig på under kvällen..

    Kram iaf och tack så jättemycket för peppen under loppet, det behövde jag!!

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna!

    Vad kul att Du hittade mig! Och det var roligt att springa med Dig i tisdags.
    Jag är verkligen stolt över oss som sprang hela sträckan. Vi var/är starka!

    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera