måndag 10 september 2012

Behöver en ledig kväll


Jag börjar känna mig lite sliten. Sedan jag startade FitnessFighten har jag inte riktigt haft någon kväll då jag hade kunnat ta det lugnt och relaxa bara. Första kursen i skolan (som jag blev klar med i fredags) innebar att jag var tvungen att vara på universitetet 9-17 varje dag. Efter att jag hade kommit hem, lagade jag och åt middag samt gick och tränade. Efter träningen åt jag ett kvällsmål och fixade matlåda till följande dag. När jag var klar med allt detta hade jag endast tid för att duscha innan det verkligen var dags att lägga sig för att kliva upp tidigt nästa dag för att äta frukost, fixa mellanmål, packa ner allting och åka till skolan igen.

Inte ens i helgen kunde jag vila upp mig pga utbildning och jobb, så ikväll när jag skulle till gymmet tog det verkligen emot. Men jag samlade alla mina krafter, bytte om till träningskläder efter middagen och körde ungefär en timme enligt följande:
  • Cardio: 10 min crosstrainer
  • Styrka A: Pull over – Benböj med hantlar vid sidan – Rotation med böjda ben liggandes på golvet (dagens nya övning istället för plankan)
  • Cardio: 10 min roddmaskin – jag återvände till roddmaskinen efter några dagars frånvaro pga blåsor på handflatorna. Det gick bättre än väntat, jag rodde 2033 meter den här gången, 56 meter längre än senast jag körde. Hade kanske kunnat få ännu bättre resultat om jag inte kände att en ny blåsa var på väg... jag måste nog gå och köpa ett par träningshandskar om jag vill fortsätta ro. Och det vill jag verkligen göra. Det är skönt att byta cardioövning och jag tycker också att benen och armarna får arbeta lite extra samtidigt som jag får upp pulsen.
  • Styrka B: Axelpress rak – Höftlyft ett ben – Crunch med rak rygg
  • Styrka C: Dips (gårdagens nya övning som jag kan behöva byta ut mot den tidigare övningen Triceps press eftersom jag får jätteont i mina handleder när jag kör dips... ska fundera på det) – Bred knäböj – Statisk crunch
Att kroppen inte riktigt var sugen på att träna märktes på statistiken från pulsklockan. Det blev bara 519 kcal förbrända denna kväll och maxpulsen var också lägre (164) än vanligt trots att jag försökte ge allt jag hade. Snittpulsen landade på 130 vilket i och för sig inte är så dåligt med tanke på hur mycket styrka man kör, men jag önskar ändå att även den hade varit något högre.

Men nu är det bara att duscha och lägga sig för att låta kroppen återhämta sig under natten och göra sig redo inför morgondagen. Dessvärre kommer jag inte heller imorgon att ha någon ledig kväll... för att kunna ha det måste jag hinna träna på morgonen, eller i alla fall under dagen... och det kräver att jag inte behöver vara i skolan hela dagarna, vilket jag måste göra under morgondagen. :o(

Nåväl... det kommer flera kvällar då man förhoppningsvis kan ha lite mys hemma. :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar