söndag 2 september 2012

Sitter och planerar


måltiderna för den kommande veckan. Jag ska äta ca 1500 kcal per dag under september enligt FitnessFightens koncept. Det viktigaste är att det inte går mer än tre timmar mellan måltiderna. Man börjar med frukost så fort man vaknar för att förbränningen ska startas och äter sedan ett mellanmål, en lunch, ytterligare ett mellanmål, en middag och om det behövs ett mindre kvällsmål. Att man ska äta var tredje timme är något jag har hört/läst många gånger förut och jag har faktiskt hållit mig till det, men att veta vad och hur mycket man ska äta vid varje tillfälle har varit svårare.

I matprogrammet jag fick finns det dock fyra produktgrupper som jag ska välja mellan till mina måltider vilket naturligtvis kommer att underlätta:

Nr 1: Är varor som innehåller protein något du behöver varje dag. Härifrån du kan variera produkterna som du vill.
Nr 2:
Är produkter som innehåller ”bra fett”. Ta produkter härifrån när du behöver lite extra energi. Om det är fet fisk täcker det både protein och bra fett delen.
Nr 3:
De vitaminer, mineraler och spårämnen som ämnesomsättning behöver för att fungera rätt. De innehåller nästan inga kalorier så dessa produkter kan du äta i måttliga mängder utan att väga.
Nr 4:
Innehåller långsamma kolhydrater såsom frukostvaror.”

Till frukost och mellis ska man välja från grupp 1 & 4, till lunch och middag från alla grupper och som kvällsmat kan man ta något från grupp 1. Det står också ungefär hur många kalorier en måltid ska innehålla och man får absolut inte äta mindre än 1500 kcal.

Trots att man får all denna information kan det fortfarande kännas svårt att komma på bra maträtter. Man vill ju helst inte äta samma sak hela tiden, att variera kan vara direkt avgörande för om man kan klara av att följa ett strikt program under en längre tid. Därför tycker jag att det är jättebra att det finns färdiga recept både på hemsidan och ytterligare många på en blogg som skrivs av en kock som också är utbildad kostrådgivare och jobbar för World of Shape. 

När jag tittar på hans förslag på frukost, mellanmål, lunch och middag blir jag väldigt inspirerad. Rätterna verkar inte vara svåra att laga alls och det börjar vattnas i munnen när man ser bilderna. Jag ser verkligen fram emot att prova alla dessa läckra recept och hitta några favoriter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar