torsdag 27 september 2012

Mammas recept inspirerade middagen



På vägen hem från jobbet sprang jag in på Coop för att köpa citron. Men det blev inte bara citron som handlades eftersom jag såg att de hade fläskkarré för halva priset pga att bäst-före-datumet är imorgon. Jag gillar idén att de inte vill slänga mat, utan istället väljer att sänka priset när bäst-före-datumet närmar sig. Maten är ju fortfarande färsk, och jag sparar både miljön och pengar genom att köpa sådana produkter.

Det blev alltså klart att det skulle bli fläsk ikväll. Men vad skulle jag ha till? Då kom jag att tänka på att mamma brukar göra fläsk med potatis och grönsaker i ugn. Så jag ringde henne och bad om att berätta hur hon brukar göra. Sedan satte jag mig ner med FF-kostprogrammet och försökte sätta ihop kvällens meny vars kaloriinnehåll skulle landa någonstans mellan 340 och 400 kcal.

Följande ingredienser använde jag:

  • 144 g fläskkarré = 246 kcal
    (fläskfilé hade egentligen varit bättre än karré... filén innehåller 107 kcal/100 g, medan karrén innehåller 171 kcal/100 g)
  • 70 g potatis = 51 kcal
  • 50 g tomat = 10 kcal
  • 50 g paprika = 15 kcal
  • 50 g lök = 18 kcal
  • 1,5 tsk olivolja = 54 kcal

Totalt: 394 kcal


Så här gjorde jag:
  • Satte ugnen på 225 grader.
  • Använde 1 tsk olivolja för att pensla köttet på båda sidorna med. Sedan kryddade jag köttet med peppar, salt och vitlök.
  • Skalade potatisen och skivade den i tunna skivor. Skivade även gul lök (du kan välja röd lök om du gillar den bättre), tomat och paprika.
  • Smorde in en ugnsform med 0,5 tsk olivolja, lade in potatisen och grönsakerna och sist men inte minst köttet.
  • Hällde 0,5 dl vatten i formen och täckte den med folie innan jag ställde in den i ugnen i 40 minuter.
  • Efter 40 minuter kollade jag om köttet hade blivit mjukt. Det hade det, så jag tog av folien och ställde tillbaka formen i ugnen för att köttet skulle få lite färg. Efter ca 5 minuter tyckte jag att maten var klar:

Riktigt god var den också! Kanske passar den inte helt i FF-konceptet, men gör du rätten på ca 150 g fläskfilé (som är mer kalorisnål), och lägger till ca 100 g keso och lite sallad, får du en komplett FF-lunch/middag, tror jag. Ska försöka ta reda på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar