fredag 28 september 2012

Vissa maträtter är godare än andra



Idag har jag använt tre recept som jag inte testat förut. Den ena smakade tyvärr inte bra: Kycklinggryta med curry och banan med ris samt grönsaker. Den verkade ganska bra till sista steget då jag skulle ta pannan från spisen och röra ner kesellan. Jag måste tyvärr säga att kvargen förstörde rätten. Jag ogillar verkligen att slänga mat och orkade inte heller laga något annat till lunch, så jag åt upp den, men kommer aldrig mer laga denna rätt.

Som tur var, var frukosten och mellanmålet jag provade idag godare. Så här kommer två korta och enkla recept.

Frukost: Yoghurt & Kvargcreme med kanel samt müsli och blåbär (ca 311 kcal)
 
1,5 dl  – Lättyoghurt naturell 0,5 %
100 g – Kvarg
50 g – Müsli
20 g – Blåbär
Kanel

Blanda yoghurt med kvarg samt kanel. Toppa med müsli och blåbär.



Mellanmål: Vaniljcreme med ljummen kanel-äppelpytt toppad med blåbär och hallon (ca 118 kcal)
Ingredienser:
140g kvarg
30g äpple
10g blåbär
10g hallon
Lite kanel
1 tsk vaniljpulver (Ekologiskt Bourbon vaniljpulver odlat på Madagaskar. Inga tillsatser.)



Gör så här:
Vispa ihop kvarg med 1tsk vaniljpulver
Tärna äpplet och lägg i en kastrull med lite vatten i botten, strö på kanel och värm runt det
Lägg upp cremen i en skål, toppa med äpplena samt blåbär & hallon



Jag använde faktiskt 60 g äpple så jag tror att mitt mellanmål innehöll 130 kcal istället för 118, men det är nog lugnt. ;o) Nu måste jag börja fundera på vad vi ska äta till middag här hemma. Ska jag satsa på något jag har provat förut eller ska jag fortsätta experimentera? Helst vill jag att någon annan ska laga mat åt mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar