lördag 15 september 2012

Pannkakor?


Nej, det får man inte äta under FitnessFighten, men det finns naturligtvis ett alternativ som man kan testa om man vill variera sina mellanmål lite. Det gjorde jag och testade Kvargplättar med hallonsås. Det var inte lika sött som pannkakor med jordgubbssylt, men smakade faktiskt riktigt bra, så här kommer ett recept om Ni vill testa. 
 
Kvargplättar med hallonsås

Ingredienser (1 portion = 148 kcal):
  • 3 ägg vitor
  • 50 g Kesella lätt 1%
  • 15 g Fiberhavregryn
  • 60 g Hallon

Gör så här:
  • Lägg kesella, äggvitor, havregryn i en bunke och mixa.
  • Låt det stå i 3-5 min.
  • Stek i stekpanna på medelvärme med lite olivolja.
  • Värm hallonen i kastrull och låt svalna lite.


Om man gör kvargplättar men byter ut hallonsåsen mot nedanstående ingredienser får man en hel måltid på ca 393 kcal. Då har man alltså en lunch eller en middag:
  • 150 g  kyckling, skinka, kalkon
  • 100 g grönsaker
  • 50 g kesellacreme eller minikeso
  • 2 st knäckemackor
På tal om kalkon, så orkade jag inte stå och laga någon komplicerad rätt till middag så jag tog fram 150 g rökt kalkon, kokade lite pasta (25 g okokt, som vanligt), wokade grönsaker, och serverade dem tillsammans med 50 g keso:

Suddig bild på middagen ;o)

Jag blev förvånad över hur mycket kalkon det blev... jag var tvungen att kolla flera gånger om det verkligen stod att man skulle äta 150 g. Men det gjorde det i alla recept och när jag sedan kollade näringsvärdet blev jag ännu lugnare. Det visade sig att 100 g rökt kalkon inte innehåller mer än 80 kcal, så all kalkon jag åt till middag innehöll endast 120 kcal. Intressant, tycker jag... och middagen var god.

Precis som alla andra måltider jag åt idag:
  • Frukost: Halloncreme med müsli och pumpakärnor, samt äggviteomelett med tomat och paprika
  • Lunch: Kycklingsallad med lite bröd
  • Mellanmål: Kvargplättar med hallonsås
  • Middag: Kalkon med wokade grönsaker, pasta och minikeso
  • Kvällsmål: Minikeso

En bra matdag med andra ord... mindre bra träningsdag, men imorgon ska jag gå till gymmet och jag är också inbokad på ett pilatespass. Ser fram emot det!

1 kommentar: