torsdag 13 september 2012

Trevlig och god lunch med maken


Inte varje torsdag jag kan äta lunch med min make! Men idag jobbar vi båda hemifrån och då kan man ju sitta ner vid matbordet, äta gott och prata lite.

Eftersom jag kör FitnessFighten och vill verkligen följa kostprogrammet till punkt och pricka, har jag stått för det mesta av matlagningen här hemma sedan den 1 september. Det innebär också att maken har fått smaka på många FF-rätter under den här tiden. Det som är bra med FitnessFighten är att i varje recept finns det angivet inom parentes hur mycket killar ska/får äta.

För att det skulle bli rätt gjorde jag smeten till biffarna i två olika skål för att vara säker på att jag inte får i mig för många kalorier, samtidigt som han inte får i sig för lite. Självklart hade han kunnat komplettera menün om han ville, men både han och jag blev mätta.



Köttfärsbiffar med blomkål och broccoli puré

Ingredienser – 1 portion:
Tjej 1500kcal    (Kille 2200kcal)

Grönsakspuré
80 g – (100g) – blomkålshuvud
70 g – (70g) -  potatis
50 g – (50g) -  broccolibukett
1 msk – (2msk) – kvarg
salt och peppar

Köttfärsbiffar
2 msk – (3msk) -  gul lök
2 msk – (3msk) -  riven  morot
150g – (200g) – nötfärs
0,25 tsk  salt
0,25 krm  svartpeppar
1 äggvita

Till servering
Sallad, blandad grön, t ex rucola och maché
Tomat,gurka (byttes ut mot paprika eftersom gurkan var slut)
1 tsk  gräslök, färsk (glömdes bort... minus poäng för presentation igen :o/ ;o) )

Tillagning:
  1. Koka potatisen. Dela blomkålshuvudet och broccolin i buketter och koka tills de blir mjuka, det tar cirka 5 minuter. Häll av det mesta av vattnet, spara lite att mixa med. Mixa grönsakerna med lite av kokspadet med mixerstav eller i mixer. Rör ner kvargen och smaka av med salt och peppar.
  2. Skala och finhacka löken. Skala och grovriv moroten. Blanda färsen med lök, morot, salt, peppar och äggvitan till en jämn smet och stek dom sedan ca 3-4 min på varje sida.
  3. Servera biffarna med mos och grönsallad. Toppa grönsakspurén med klippt gräslök samt knäckebröd.

Jag använde lite mer kryddor till purén än angivet för att det skulle smaka något, men med lite ungersk kryddmix och vitlök blev den god precis som resten av lunchen som jag inte behövde ändra på.

Nu väntar fortsatt arbete innan jag går till gymmet. Men jag hoppas vara där mycket tidigare än vanligt idag, för att sedan ha kvällen ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar