onsdag 26 september 2012

Styrkepussel

För att pussla ihop dagens träningspass behövde jag följande saker:
1. Tre grupper av övningar med fokus på olika delar av kroppen: 



2. Ett spelplan för att kunna lägga ut pusslet:


3. Enkla regler:
  • Jag skulle välja ut 3 favoritövningar för överkroppen (röda gruppen) och sätta dem på de röda platserna på spelplanet: 1, 4 och 7.
  • Sedan skulle jag välja 3 st benövningar  (gröna gruppen) som jag gillar mest och sätta dem på platserna 2, 5 och 8 (också gröna förstås).
  • Avslutningsvis skulle jag välja ut 3 bålövningar (blå gruppen) och placera dem på de blå platserna 3, 6 och 9.
Så här såg mitt pussel ut idag:


Jag var naturligtvis tvungen att lägga in cardio mellan styrkeblocken för att pusslet skulle vara helt färdigt. Började med att springa på löpband i 10 minuter. Sedan körde jag Styrka A som följdes av 10 minuter på roddmaskinen innan jag genomförde Styrka B. Vanligtvis hade jag hoppat på Styrka C direkt, men idag hade jag lite mer tid så jag bestämde mig för att lägga in ytterligare 10 minuter kondition innan Styrka C (det är något man gärna får göra om man hinner, har jag läst på World Of Shapes hemsida). Så först svettades jag i 10 minuter på Crosstrainern och därefter avslutade jag FF-passet med Styrka C.

I och med den extra cardion blev dagens pass 1 timme och 11 minuter lång (exklusive stretch). Maxpulsen var 167, medelpulsen landade på 139 och jag förbrände hela 794 kcal som jag är väldigt glad för. Nöjt sträckte jag ut alla musklerna jag hade arbetat med innan jag begav mig hem.

Jag köpte en kopp kaffe på vägen för att orka fortsätta med skolarbetet efter att ha duschat och ätit mellanmål. Hittills har jag bara hunnit med mellanmålet: minikeso och en ½ banan för variationens skull... eller?! :o/ Nu väntar i alla fall dusch, sen kan jag försöka lyxa till dagens middag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar