fredag 14 september 2012

Fredagsmys á la FitnessFighten


Kvällens träningsredskap och måltid
När man bestämmer sig för att följa FitnessFighten, då kör man det 24 timmar om dagen i 30 dagar oavsett vilken veckodag det är. Man måste äta rätt och träna varje dag. Men man kan välja att träna hemma. Istället för hantlar kan man då använda PET-flaskor som man fyller med vatten eller sand. Jag lånade två kettlebells (10 kg och 12 kg) av min svåger för några veckor sedan och de kom till användning när jag bestämde mig för att träna hemma ikväll.

Jag ville minnas att man skulle ändra upplägget en aning. Eftersom det är ganska jobbigt att springa på stället med höga knän/göra krysshopp/springa i trappor (som de föreslår att man gör istället för löpband, crosstrainer och roddmaskin) i 10 minuter, så skulle man lägga in 90-sekunders cardio-sekvenser mellan styrkeblocken istället för den andra 10 minuters cardion. Enligt det upplägget skulle passet ha sett ut enligt följande: 10 minuter cardio – Styrka A (1:a set) – 90 sekunder cardio – Styrka A (2:a set) – 90 sek cardio – Styrka B (1:a set) – 90 sek cardio – Styrka B (2:a set) – 90 sek cardio – Styrka C (1:a set) – 90 sek cardio – Styrka C (2:a set).

Men jag måste erkänna att jag inte kollade upp exakt hur man skulle göra förrän efter passet så mitt pass såg lite annorlunda ut. Jag värmde upp med 5 min cardio (springa på stället med höga knän + krysshopp i intervaller). Efter det körde jag enligt följande:
  • Styrka A: Bröst pushup – 90 sek cardio – Knäböj med kettlebells – 90 sek cardio – Statisk sidoplanka – 90 sek cardio, x2
  • Styrka B: Axelpress rak – 90 sek cardio – En-ben-knäböj (dagens nya övning) – 90 sek cardio – Crunch med rak rygg – 90 sek cardio, x2
  • Styrka C: Triceps press – 90 sek cardio – Bred benböj med kettlebell framför bröstet – 90 sek cardio – Statisk crunch – 90 sek cardio, x2
Passet blev lika långt som det brukar vara när jag kör på gymmet så helt fel var det inte, men pulsen var inte lika hög som vanligt: maxpuls 157, snittpuls 127 och kaloriförbrukningen blev också något lägre: 498. Därför lovar jag mig själv att köra enligt hemsidans rekommendationer nästa gång jag väljer att träna hemma för att se om det gör någon skillnad.

Men nu är det dags att lägga mig och inleda helgen med lite skönhetssömn. ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar