söndag 2 september 2012

Pilates + FF-pass


I FitnessFighten tränar man en timme varje dag. Varje morgon hittar man dagens träningspass på hemsidan med bilder och video till övningarna. Men innan jag skulle köra detta program idag, ville jag gärna delta i en pilatesklass.

Pilates har inte funnits på Sydpoolens schema på länge men nu på hösten har de lagt in ett pass på söndagar 13:30-14:25. Ganska bra tid, tycker jag. Man kan ta lite sovmorgon, hinna med sysslorna i hemmet, äta lunch och gå till passet som idag var riktigt bra. Jag svettades ordentligt och kände att musklerna fick arbeta och blev påmind hela tiden om att dra in naveln mot ryggraden. Hoppas kunna delta i denna klass regelbundet under hösten.

Efter pilatesen tog jag en halv banan och gick upp till gymmet för att köra FitnessFighten-passet som byggs upp enligt följande:
  • 10 min cardio
  • Styrka A, 2 set
  • 10 min cardio
  • Styrka B, 2 set
  • Styrka C, 2 set
Det som kommer att variera under månaden är de olika styrkeövningarna, vad jag förstår. Idag körde jag enligt följande:

Cardio: Roddmaskin 4 min + Krysshopp och springa på stället med höga knän 6 min

Styrka A:
  • Pull over, 15 reps
  • Knäböj, 15 reps
  • Statisk planka, 2 x 45 sek
  • Sedan samma övningar en gång till.
Cardio: Crosstrainer 10 min

Styrka B:
  • Lateral raise, 15 reps
  • Höftlyft, 15 reps
  • Reversed crunch, 15 reps
  • Sedan samma övningar en gång till.
Styrka C:
  • Triceps press, 15 reps
  • Bred knäböj, 15 reps
  • Crunch, 15 reps
  • Sedan samma övningar en gång till.
Efter de sista crunches stretchade jag ordentligt innan jag stängde av pulsklockan. Trots att det var mycket styrka, hölls pulsen uppe och var i snitt 130 under passet. Hjärtat slog 174 slag i en minut som mest och hela 604 kalorier förbrändes.

När jag gick ner från gymmet åt jag upp andra halvan av bananen och en portion keso och duschade snabbt för att hinna till familjemiddagen. Som tur var kunde jag välja mat som passade kostprogrammet, resten lät jag vara, som efterrätten som såg väldigt smaskig ut, men innehöll tyvärr socker...

Nu ska jag förbereda morgondagens måltider innan jag lägger mig. Sov gott!

1 kommentar:

  1. Ser ut som ett riktigt bra och kul FF pass. Duktigt av dig att köra Pilates innan oxå. Låter som en riktigt lyckad "första" dag :) Kram

    SvaraRadera