tisdag 18 september 2012

Yin Yoga i värmen


För några veckor sedan testade jag och Veronica BikramYoga för första gången. Idag gick vi till samma yogastudio på Östermalm och provade ett annat pass i den uppvärmda salen: Yin Yoga.

Efter en intensiv dag i skolan, var det riktigt skönt att testa en lugnare yogaform där fokus låg på bindvävnad, leder och ligament. Vi utförde övningarna som koncentrerades framförallt på områden kring höften, ländryggen, bäckenbotten och låren på golvet och höll nästan alla positioner i 3-5 minuter. 

Det fanns en övning som vi bara skulle göra i 90 sekunder eftersom den brukar vara rätt tuff för tårna. Det är en position som har jag gjort flera gånger på Sydpoolen och som påminner om Vajrasana. Skillnaden är att man istället för att ha fotryggen på golvet, har tårna i när man sitter på sina hälar. Väldigt bra övning för våra tår som är så viktiga för balansen men som ofta glöms bort.

Medan vi höll de olika positionerna var det viktigt att slappna av och andas lugnt. Skulle man känna att andningen blev ryckig eller ytlig, skulle man lätta på stretchen. Om man istället ville ”utmana” sig lite, fanns det olika ”svårighetsnivåer” av alla övningar som man kunde testa. Det var dock viktigt att man släppte alla prestationskrav och lyssnade på kroppen som i alla yogaformer.

Instruktören var tydlig med instruktionerna under hela passet och delade med sig av några intressanta tankar bl. a. kring obalansen i kroppen. Hon sa aldrig t.ex. vilken sida vi skulle börja med utan lät oss själva välja. Det gjorde hon eftersom kroppen själv är duktig på att välja den sida som man är starkare/rörligare på för att börja med (när jag tänkte efter så hade hon rätt). Som hon förklarade det är det psykiskt betydelsefull att den ”duktigare” sidan visar för den andra vad som är möjligt för att den senare ska försöka kopiera den duktiga sidan så gott det går.

Ett annat exempel var när vi skulle knäppa våra händer för att krama om ett knä inför en benstretch. När vi skulle byta ben, fick vi instruktion om att knäppa händerna så att den andra tummen hamnar överst. Jag brukar alltid ha vänster tumme över höger och det var jättekonstigt när jag plötsligt skulle ha höger tumme över vänster istället. Efter att ha kramat om knät en liten stund kändes det dock mer bekvämt... med hjälp av lite ”träning” skulle man säkert kunna träna upp balansen där också. Intressant var det i alla fall.

Klassen avslutades naturligtvis med avslappning och jag lyckades verkligen koppla bort allting och bara ligga där på mattan och andas. Det är en härlig känsla att vara i nuet!

När jag ”kom tillbaka till rummet” efter några minuter, plockade jag ihop mina grejer, vi duschade och gick till min skola som ligger tre minuter från yogastudion. Där värmde vi våra matlådor och åt middag tillsammans innan vi begav oss hem. Nu tar jag det lugnt här i soffan och försöker samla lite krafter för att orka genomföra ett FF-pass i vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar