söndag 23 september 2012

Chili con carne á la FitnessFighten



Jag lagade chili con carne till middag idag och morgondagens matlåda kommer att innehålla samma goda maträtt. Följande recept användes:

Ingredienser (1 portion):
1 tsk olivolja
½ gul lök, finhackad
150 g nötfärs (10 %)
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 lagerblad
100 g krossade tomater
1 msk tomatpüré
1 msk färsk basilika, strimlad
1 tsk oregano, torkad
100 g bönmix, sköljd
Salt och svartpeppar

Till Chiliyoghurten:
1 dl lätt kvarg
Lite färsk chili eller chiliflakes

Tillagning:

  1. Hetta upp en stekpanna och häll i olivoljan. Fräs löken och tillsätt nötfärs, vitlök och lagerblad.Låt alltsammans fräsa några minuter under omrörning.
  2. Tillsätt tomatkross, tomatpüré. Låt sjuda ytterligare fem minuter.
  3. Tillsätt basilika och oregano. Blanda i bönorna och låt allt bli varmt. Smaka av med salt och peppar.
  4. Servera med chiliyoghurten.


Den blev riktigt god, tycker jag. Jag borde ha gjort den lite starkare bara. Något att tänka på nästa gång.

Matdagen kan annars sammanfattas enligt följande:
  • Frukost: Frukostsmoothie
  • Mellanmål: Minikeso med ½ banan
  • Lunch: Kyckling med wokade grönsaker och råris
  • Mellanmål: Minikeso med ½ banan
  • Middag: Chili con carne

Imorgon inleder jag den sista veckan med World of Shape. Hoppas att mycket kommer att hända under de här sju dagarna eftersom jag ska se till att orkar träna varje dag och fortsätta äta så bra som jag har gjort hela månaden. Jag är taggad!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar