söndag 30 september 2012

Bara några minuter kvar



av dagen, veckan, månaden och därmed även FitnessFighten. Att denna månad med World Of Shape är över känns konstigt. Visst var det tufft i början med alla nya recept och matlagning hela tiden; att träna en timme varje dag har också varit en utmaning, men jag är nöjd med månaden.

Visst är det långt kvar till min målvikt, men jag har tagit många långa kliv framåt tack vare träningen och den nya kosten. Och bara för att en ny månad börjar imorgon, tänker jag inte sluta äta och träna enligt konceptet.

Under september har jag fått väldigt bra verktyg som kommer att hjälpa mig att nå en vikt och få en kropp som jag trivs med. Jag har redan gått ner flera kilon, tappat många cm runt midjan (de officiella siffrorna kommer inom några dagar), tycker att armarna har blivit fastare och att jag har blivit starkare och fått bättre hållning. Så varför ska jag ändra på något som fungerar? Jag ska fortsätta min egen fight och jag kommer att vinna den mot min övervikt.

Oktober månad kommer alltså i stort sett att se likadant ut som september, det ska bli matlagning hemma med nyttiga ingredienser och näringsrika maträtter, samt träning på gymmet. Ibland kommer jag till och med att träna med en annan FitnessFightare: Veronica ska nämligen börja sitt äventyr imorgon. Så det kan bli några svettiga FF-pass på Sydpoolen tillsammans även om jag ibland kanske kommer att välja att köra några gruppträningspass istället för FF-träningen för variationens skull och för att jag har saknat några av mina favoritklasser.

Nu ska jag skriva mina sista matrapport som FitnessFightare, sedan tänker jag lägga mig.

  • Frukost: Kvargplättar med keso, skinka och grönsaker som kompletterades med 50 g müsli och 1 dl mjölk
  • Mellanmål: ½ banan
  • Lunch: Kyckling med grönsaker och pasta
  • Mellanmål: Minikeso med ½ banan
  • Middag: Köttfärssås med makaroner
Köttfärssås med makaroner och grönsaker


Dagens sista måltid åt jag hos Veronica efter att vi hade varit och storhandlat inför hennes FitnessFight-månad. Middagen med köttfärssåsen och makaronerna fick alltså bli hennes första FF-måltid. Efter att vi hade ätit klart, slog det en tanke mig: senast V och jag åt tillsammans var den 31 augusti, kvällen innan jag skulle börja FitnessFighten. Då satt vi hos mig, tog de nödvändiga (och hemska) före-bilderna och åt middag: spagetti köttfärssås. Lustigt! :D

Då tog vi dock mycket mer pasta än vad vi fick ta idag, vill jag minnas. Det är faktiskt ganska stor skillnad mellan att man äter spagetti med köttfärssås eller köttfärssås med spagetti (eller som idag: makaroner). Jag tycker att det andra namnet tyder på att större delen av måltiden utgörs av själva köttfärssåsen som man kompletterar med lite pasta för att få i sig nödvänidaga kolhydrater vilket känns hälsosammare än att äta pasta med köttfärssås till. Eller vad säger Ni?

Jag säger inget mer idag, förutom: God natt!!!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har precis börjat med FF och tyckte att din köttfärssås såg otroligt god ut :-) vad hade du i den? Du får mer än gärna dela med dig av receptet, har hittills misslyckats med min mat så alla tips för att klara månaden utan svält mottages med öppna armar :-)
    Med vänlig hälsning, Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag använder följande grundrecept till köttfärssåsen:

      Till 4 portioner (Tjej 1500 kcal)
      600 g nötfärs (max 10% fetthalt)
      400 g krossade tomater
      1 hel solovitlök
      2 tsk svartpeppar
      1 tsk chili pulver
      4 msk hackad gul lök
      1 tsk olivolja

      Jag brukar börja med att fräsa gul lök i olivoljan så att löken blir mjuk, sedan fortsätter jag med vitlöken. Därefter lägger jag in nötfärsen och steker den. När den har fått en jämn och fin färg brukar jag ha i tomaterna och kryddorna.

      Förutom ingredienserna i grundreceptet har jag i 1 burk champinjoner (155 g avrunnen vikt vilket ger ungefär 15-16 kcal extra för 4 portioner) och 1 riven morot (ca 40-50 g vilket ger ca 20-22 kcal extra för 4 portioner) också. Dem lägger jag in efter kryddorna. Ibland behöver man späda ut med lite vatten.

      Om du bara gör originalreceptet hamnar du på 253 kcal/portion. Min variant landar på 262 kcal men smakar lite mer, tycker jag ;o).

      Sedan får du ju äta pasta (25 g okokt/portion), lite grönsallad och keso så att måltiden i slutändan innehåller ca 340-400 kcal, men det vet du säkert redan! ;o)

      Stort lycka till med FitnessFighten!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera