onsdag 27 april 2011

Den ”förlorade” sneda magmuskeln

Jag kan inte ens minnas när jag körde BodyPump senast...men det var roligt idag. Jag har ju kört Step Intervall regelbundet de senaste månaderna där vi brukar varva BodyPump med Step, så alla övningar var bekanta, men det var ändå lite annorlunda.

Jag visste inte lika väl hur mycket vikter jag skulle använda, men instruktören var den samma som på Step Intervallen, så hon visste hur mycket vi har kört på de andra passen och hjälpte till med hur mycket jag borde klara av den här gången.

Sedan ville jag också utmana mig lite, så jag la på ordentligt och lät musklerna jobba hårt. Dessutom hände det något när vi körde sit-ups. Vi tränar ju magmusklerna på många av passen, men jag har undrat varför jag inte har känt de magmusklerna som sitter på sidan när vi ligger på rygg och fäller knäna åt sidan. Det finns andra övningar där jag märkt att de sneda magmusklerna får jobba, men just den här har inte gett mig mycket.

Idag förstod jag varför. Jag tryckte inte ner det övre benet ordentligt. Jag gjorde det på BodyPump-klassen och plötsligt kände jag de sneda magmusklerna jobba. Kul!

Medelpulsen låg på 125 slag/minut och när vi körde en lång planka på slutet blev pulsen skyhög, när jag en gång tittade på klockan visade den 193, sen efter passet såg jag att jag hade en maxpuls på 217.

Det är inte första gången jag får ett maxvärde över 200, så nu börjar jag misstänka att jag har en högre maxpuls än de 195 (220 minus åldern) som jag antog att jag hade. Eller kan det vara störningar som gör att klockan visar sådana siffror?!?! Kanske är det dags att kolla upp vad min egentliga maxpuls är för att de olika pulszonerna ska vara korrekta...

En till siffra skulle jag vilja dela med mig innan jag avslutar detta inlägg. Det är kaloriförbrukningen som hamnade på 422 kalorier, som känns riktigt bra efter en BodyPump-klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar