fredag 22 april 2011

Rysk-svensk eftermiddag

Som jag skrev igår, skulle jag iväg och träna idag. Jag gick på ett pass som jag läst och hört mycket om och gärna velat prova ett tag. Vi använde ryska gjutjärnsvikter som liknar en kanonkula, men har handtag. Just det, jag testade Kettlebells.

Vi var 13 deltagare och jag var den enda som var helt nybörjare. De andra har kört kettlebells i veckor/månader så de har hunnit lära sig tekniken och fick göra olika övningar. Det fanns riktigt biffiga killar som använde vikter som vägde 24 kg. Vi var 5 tjejer och det fanns bara 4 st 8 kg tunga vikter, så jag fick börja på 12 kg.

Först var jag lite orolig för att börja med 12 kg, men utmaningar är bra och så här efteråt känns det som att jag nästan hade kunnat klara av att ha 16 kg. Det är en intressant teknik man ska använda när man kör med kettlebells, man använder höften och låren rätt mycket för att få fart på ”kanonkulan”.

Jag fick lära mig denna grundteknik, och gjorde många set av 10 repetioner av Swing för att verkligen kunna göra rätt.

Bilden lånade jag härifrån.

De andra fick köra lite mer avancerade övningar och jag kände mig sugen på att testa dem, men instruktören tyckte att det var bäst att fokusera på att få in rätt teknik i tvåhands-swingen, så jag gjorde det. Sedan körde vi benstyrka, och avslutade med stretch innan det var dags för 10-minuters avslappning på slutet.

Jag saknade en ordentlig uppvärmning för att värma upp hela kroppen, vi värmde bara upp nacken typ, men det kändes som att Kettlebells är en helkroppsträning, så som jag sa, hade det varit bra att värma upp ordentligt. Jag skulle dock absolut vilja gå på denna sorts pass för att verkligen behärska tekniken och kunna gå vidare till andra övningar som får flera muskelgrupper att jobba samtidigt. Då blir det säkert mycket roligare också.

Under själva träningsdelen (47 minuter) hade jag en maxpuls på 169 och en medelpuls på 124 och jag förbrände 348 kcal.

Efter klassen tog jag en snabb dusch, sedan la jag mig på en massagebänk och njöt av en helkroppsmassage som kallas för klassisk svensk massage ;o). Riktigt skön var den!

Nu är det bara två saker kvar på min pyssla-om-sig-själv-lista. Jag ska på manikyr och pedikyr på tisdag. Tills dess väntar en lugn helg då jag ska försöka hinna träffa kompisar. Jag vill också använda helgen för att cykla en del och kanske utöva lite yoga.

Vad gör Ni de kommande dagarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar