måndag 11 april 2011

Gratis PT?!

Inte riktigt, men nästan. Nu har jag två dagar i rad varit på Walking som ensam deltagare. Idag var det i och för sig flera som var anmälda, men det var bara jag som dök upp.

Som jag skrev innan jag skulle till gymmet, skulle det vara en annan instruktör idag och det gjorde att det blev en annorlunda klass också. Vi gick direkt till Kusens backe och vägen upp räckte nästan som uppvärmning. Vi gick ändå ett varv (1,2 km) för att värma upp lite mer där vi körde intervaller: vanlig stavgång med långa kliv till första lyktstolpen, sen utfallssteg till nästa, gång igen och så vidare.

När vi hade gått första rundan, kom vi fram till en backe där jag skulle springa uppför och gå ner igen. Jag har ju ingen löpteknik om man kan uttrycka det så, och därför hjälpte instruktören mig. Jag fick göra olika övningar uppför, sen gå ner och till slut sprang jag faktiskt uppför med rätt bra teknik.

Efter teknikövningarna gick vi två rundor till. Det var intervaller de här gångerna också, men nu var det 3 olika typer av övningar mellan stolparna:

  • Utfallssteg
  • Löpning
  • Gång

När det kom en nerförsbacke gick vi med snabba steg för att inte överbelasta knäna med löpning så här första gången. Det som kändes jätteskönt var att det gick bättre och bättre för varje löpningsintervall vi körde.

Löpning har jag alltid tänkt på som något riktigt jobbigt och jag hade aldrig någon bra fart men idag kändes det mycket lättare efter att ha fått hjälp med tekniken och nu känner jag att det kanske inte är helt hopplöst att lära mig springa ordentligt. Jag kommer nog inte att bli någon maratonlöperska, men kanske kommer jag att klara av att springa en del av VårRuset, eller kanske hela? Det är nog lite för mycket att förvänta sig att kunna springa 5km med tanke på att det bara är 6 veckor kvar, men att jogga/springa delsträckor är inte helt omöjligt.

Pulsen varierade mycket under passet pga intervallerna; maxpulsen var 169 och medelpulsen var 140 och jag förbrände 499 kalorier.

Nästa måndag kommer jag tyvärr inte att kunna vara med på Walking eftersom jag ska på återbesök med nacken, sen är det påsk, så det blir inte förrän den 2 maj jag kommer att kunna gå på ett måndagspass. Det tycker jag är lite synd, men jag tänker delta i söndagspasset den här veckan också.

Walking var inte bara skönt tack vare själva träningen, utan det var också jättefint väder. Det var varmt och det var härligt att vara ute i naturen och gå/springa i skogen. Att det kändes så är kanske inte konstigt med tanke på att mitt namn som kommer från latin betyder: ”woman of the woods”. Men man behöver naturligtvis inte heta Szilvia för att tycka om att vara i skogen ;o).

1 kommentar: