söndag 3 april 2011

Duktiga tjejer

som körde två konditionspass idag.

Vi började med stavgång i raskt tempo. Vi fick prova på att springa i uppförsbacke där stavarna faktiskt hjälpte jättemycket. Sen körde vi intervaller mellan stolpar, sprang lite i uppförsbacke igen, sen även i nerförsbacke. Vi fick känna på hur det är att verkligen ta långa kliv och efter att vi avslutade vår runda som kanske var runt 3,2 km, körde vi lite backträning.

Vad ska jag säga om passet? Ja, njöt av den timmen vi var ute och jag blev riktigt varm och svettades ordentligt. Vädret var inget bekymmer, vi tyckte till och med att det var skönt att det blåste lite. Tekniken var inte särskilt svår, i början var man tvungen att tänka när och var man satte ner stavarna, men man lärde sig allt eftersom och instruktören tyckte att både Mias och min teknik blev väldigt bra under klassen.

Det som är positivt med NordicWalking är att man verkligen måste sträcka på sig, man tränar inte bara hjärtat och nedre delen av kroppen, utan även armarna, axlarna och musklerna i övre delen av ryggen måste jobba som ju är precis vad jag behöver. Jag har anmält mig till nästa veckas pass också ;o)

Walking kan jag räkna som fysisk träning eftersom jag hade en medelpuls på 131 slag som är ca 67 % av min maxpuls. Maxpulsen idag var 167 vilket antagligen mättes när jag sprang uppför en riktigt tuff backe. Kaloriförbrukningen var 443 kcal.

Efter lite stretch gick vi och bytte om till torra kläder och dansade Latino i ca 55 minuter. Riktigt skoj var det! Idag var det inte bara kroppen som tränades, utan även hjärnan fick en utmaning: vid en av danserna (glömmer alltid vad denna ”nya” dans heter... Mia, du kan kanske påminna mig i en kommentar ;o) ) där vi vanligtvis jobbar med höger fot bytte vi till vänster för att göra det svårare för oss och göra allting åt andra hållet...

Mia berättade efter klassen att när vi körde med vänster och Juan hjälpte några deltagare med stegen i ena hörnet, började många av de andra tränande följa efter mig eftersom jag lyckades få ihop stegen även när vi vände på det hela. Kul att man fick hjälpa till utan att veta om det! ;o) Latinon är verkligen en fantastisk klass: jag känner mig så lycklig när jag dansar och när jag hör de latinamerikanska låtarna blir jag sugen på att lära mig spanska. Kanske ett projekt för framtiden?!

Latinon var min medelpuls 142, och maxpulsen var uppe på 176 slag/minut. 578 kalorier brändes.

Det här var en underbar förmiddag med mycket träning och mycket glädje! Nu kan jag med gott samvete gå på familjemiddag ikväll även om jag vet att det ofta är svårt att inte ta lite mer än 1 portion av den goda maten som det brukar bjudas på. Självklart ska jag försöka vara duktig, men med tanke på att jag har förbränt 1021 kalorier genom motion idag, kommer jag inte att bli arg på mig själv om jag äter lite mer än vanligt.

Jag måste bara säga en sak till innan jag avslutar detta inlägg:

Mia körde två konditionspass på raken för första gången och jag tycker att hon borde vara riktigt stolt över sig själv! Det är inte alla som klarar av att träna kondition i 2 timmar, så GRATTIS, MIA!

2 kommentarer:

  1. hihi..ojdå, nu blev jag ju lite generad. Fast jag bockar och bugar och tackar genom att säga att jag verkligen är JÄTTENÖJD med mig själv! Tycker det var coolt att känna vad som hände i kropp o knopp - o naturligtvis hjärta - under båda passen, men främst efter de båda. Faktiskt mycket lyckokänsla! För jag trodde inte att jag skulle fixa latinon. Men det gjorde jag! =D Å förresten, tack för bra peppning Szilvia!! :) Dansen heter Culduro (det är så de säger, men jag är inte säker på stavningen).
    Hoppas på en skön fortsatt söndag för dig Sz. Å tack Suzan. ;) /kram Mia

    SvaraRadera