söndag 2 oktober 2011

Detox = avgiftning


Tanken med detox är att låta kroppen hinna rensa ut slaggprodukterna från den onyttiga maten. Man kan naturligtvis också äta nyttig mat hela tiden, då behöver man inte detoxa. Förr oss som ibland äter onyttigheter kan det dock vara bra att genomföra en detoxkur ibland. Den här blir min första.

Vad betyder det i praktiken då? Jag har läst om detox hos Holistic som jag tänker dela med mig här. Jag har också skrivit lite tankar, funderingar och reflektioner efter varje punkt.
  • Utesluta alkohol – jag dricker nästan aldrig alkohol, så den punkten kommer inte att vara något problem
  • Utesluta kaffe – det är väldigt sällan jag dricker kaffe, så det borde också gå bra
  • Utesluta tobak – har aldrig rökt eller snusat så utesluta tobak har jag redan gjort
  • Dra ner på processerad mat, hel- och halvfabrikat – en av utmaningarna
  • Ta bort socker – jag tror inte att jag får i mig för mycket socker men jag kan förstås ha helt fel, det lär visa sig under veckan
  • Ta bort mjöl – en annan utmaning
  • Ta bort alla typer av sötsaker – tur att jag redan hade bestämt mig för att inte äta kanelgifflar på ett tag... men det finns naturligtvis andra sötsaker som jag blir tvungen att tacka nej till nästa vecka
  • Dra ner på saltet – det är sällan jag tänker på hur mycket salt jag får i mig, så det ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad under detoxkuren
  • Dra ner på kött och fisk – det verkar som att det får bli vegetariskt vecka40
  • Ät mycket frukt och grönt – det är alltså frukt och grönt som ska få mig att känna mig mätt denna vecka
För att få hjälp på vägen hade jag också bestämt mig för att äta tillskott så jag handlade några saker i veckan.



Dels sådant som Holistic rekommenderar på sin hemsida speciellt för detox (UltraDetox, UltraBalans, Chlorella, Psylliumfröskal), och även sådant som Suzan (som körde detox redan under v39) hade föreslagit (REDS och Cellenzym).

Ska bli spännande att se hur det kommer att kännas de kommande dagarna. Jag kommer att behöva planera mycket, jag måste ju hitta på bra maträtter. Börjar fundera redan nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar