lördag 1 oktober 2011

Topp(en)Loppet!


Det har varit verkligen toppen på alla möjliga sätt. Jag vet inte ens var jag ska börja. Kan kanske tacka Vädergudarna först för att de lyssnade när jag önskade fint väder till idag: Tack!

1,5 timme innan loppet

Det var alltså blå himmel och strålande sol som väntade när jag anlände till Hagaparken där många lagmedlemmar hade börjat dyka upp. Emilia och Suzan försökte hålla koll på läget:

Emilia och Suzan

Så fort jag kom fram till samlingsplatsen fick jag ta emot en grym löparjacka från en av lagets sponsorer Nike och ett par riktigt sköna strumpor från en annan sponsor Seger.

Snygg och skön löparjacka från Nike.
Fina, bekväma löparstrumpor från Seger.

Alla i laget fick likadana strumpor och jackor och vi skulle naturligtvis springa i dem under loppet som började 13:05 som planerat.
På väg till Start.
Jag tog faktiskt tid på de olika kilometrarna och gjort en tabell med alla viktiga siffror:


Som Ni ser var första kilometern den långsammaste som oftast eftersom det är så många som startar samtidigt, men också för att det är då man (eller rättare sagt jag) försöker hitta tempot som fungerar just denna dag. Första sträckan var rätt flack, så det gick okej.

Sedan kom en skön nerförsbacke där jag bara släppte på bromsarna och lät kroppen få upp den fart den ville och sprang riktigt fort. Jag lyckades faktiskt hålla samma tempo under hela andra kilometern.

Tredje kilometern gick helt okej men jag sprang långsammare än innan. Anledningen kan ha varit att jag tappade koncentrationen lite, många tankar dök upp i mitt huvud... Det kan ha berott på att det var riktigt vackert i Hagaparken. Det var mysigt att springa där.

De följande 1000 metrarna innebar en lång och jobbig uppförsbacke följd av en vätskestation och ytterligare en backe, men den var varken lika lång eller jobbig som den förra. De två andra loppen som jag hade sprungit i år valde jag att inte dricka, men idag var det väldigt varmt och det kändes skönt efter backen att ta några klunkar. Jag sprang naturligtvis hela vägen uppför backen även om det kändes som att mjölksyran ville stoppa mig.

Banan fortsatte sedan i skogen, där träden bidrog med skugga och lite svalare luft som gjorde att jag kunde hämta lite kraft inför den sista kilometern som också blev min näst bästa tidsmässigt. Jag spurtade till och med på slutet och sprang om några andra löpare och det är alltid lika kul att känna att man har lite mer att ge!

Jag passerade mållinjen med tiden 32:25 som är nästan en minut bättre än tiden på iForm-loppet i mitten av augusti. Inför dagen satte jag inte upp något konkret mål, men ville gärna slå min förra tid och det lyckades jag med så jag är nöjd.

Jag ber om ursäkt men jag måste dela med mig några fler siffror:
  • Snittpuls: 171
  • Maxpuls: 189
  • Snitthastighet: 8,9 km/h
  • Maxhastighet: 12,9 km/h 
Jag förbrände 483 kalorier så det var ju riktigt bra att vi fick picknick efteråt. Men det får Ni läsa om i ett senare inlägg...

2 kommentarer:

  1. Finfint inlägg! Och vad roligt att få vara med i din blogg, jag la in dig i min också :)

    Tränar du kundaliniyoga? Var i så fall?

    Kram! Tack för en toppendag!

    Emilia

    SvaraRadera
  2. Hej Emilia!

    Kul att du tittade in! Visst fick du vara med i inlägget. Men jag glömde ju länka, så det måste jag göra i nästa inlägg ;o)

    Kundaliniyoga försöker jag träna så ofta jag kan. Vi har tre pass med olika fokus på Actic Sydpoolen:
    torsdagar - antistressyoga
    lördagar - energiyoga
    söndagar - stretchyoga

    Tränar du också kundalini?

    Kram
    /Szilvia

    SvaraRadera