onsdag 19 oktober 2011

Sent inlägg om sen kvällspromenad


Jag hade tänk mig en vilodag för denna onsdag. Efter seminariet i skolan på förmiddagen och jobbet på eftermiddagen åkte vi och storhandlade och sedan såg jag fram emot en lugn kväll hemma. Den började också som planerat, men...

Kroppen ville annat lite senare. Vid 21:30-tiden fick jag en konstig känsla i kroppen. Det går inte att beskriva hur det kändes fysiskt, men något sa till mig att jag borde klä på mig och ta en promenad. Kan känslan kallas för rastlöshet kanske?

Jag bestämde mig inte på en gång för om jag skulle lyssna på kroppen, så det var först vid 22:21 som jag startade pulsklockan och gick ut en sväng med stavarna. Den tänkta vägen var klar i huvudet redan innan jag började gå och det var också klart att jag skulle gå två varv.



Första delen av "banan" var ganska flack, sedan kom en uppförsbacke som planade ut lite innan det kom en till uppförsbacke för att rundan sedan skulle avslutas med en nedförsbacke. Sedan tog jag nästan samma sträcka igen, det blev bara en kort genväg på slutet.

Sammanlagt gick jag 6,37 km på 1 timme och 42 sekunder. Efter promenaden är kroppen nöjd och det är även jag eftersom jag lyckades hålla ett ganska högt tempo och gjorde något bra för min hälsa.

Pulsen var 160 som högst och 127 i snitt. Snitthastigheten blev 6,3 km/h medan jag gick i 8,2 km/h som snabbast. Tack vare kvällspromenaden förbrände jag också 483 kalorier men viktigast av allt var att jag fick lite frisk luft och känner att jag kommer att kunna sova gott efter en snabb dusch.

God natt!

2 kommentarer: