onsdag 5 oktober 2011

Vet inte om jag valde rätt period

att köra detox. Jag har sjukt mycket i skolan: vi har inlämning och delkritik i vårt projekt på måndag, dessutom startade en ny kurs idag där vi måste läsa massor. Jag har också jobbat helger och kvällar på sistone och känt mig ganska stressad och trött. Idag har jag haft huvudvärk och tankarna är inte så positiva...

Genom att bara äta grönsaker och frukt känner jag faktiskt inte att jag får tillräckligt mycket energi för att jag ska orka med allt som ska göras. Det känns som att jag inte kan stoppa i mig mera frukt och grönt under dagen... det orkar jag inte heller. Jag tror att jag snart måste introducera annat i kosten än bara frukt och grönt och nötter... Skulle det betyda att jag ger upp eller bara att jag byter taktik?- Jag vill inte känna att jag har misslyckats.

Jag har faktiskt läst lite om detox på annat håll (borde kanske ha gjort det innan jag körde igång, men jag ville inte vänta, utan ville starta på en gång) där det finns lite andra idéer om hur man kan rensa kroppen och på något sätt känns det som att den metoden är mindre drastisk och kanske skulle passa mig bättre en rawfood.

Sidan jag har varit inne på säger följande saker:
  • Ät lätt, och mindre portioner än du brukar. – det låter bra och går att genomföra
  • Ät på regelbundna tider. – har försökt göra det och det har gått helt okej
  • Uteslut socker, vitt mjöl, andra kolhydrater med högt GI, jästa produkter, halvfabrikat, kaffe, te cola och annat koffein, samt frukt! För att det jäser fort i kroppen. – har uteslutit socker, vitt mjöl och kolhydratrik mat (förutom frukt), samt alla koffeinhaltiga drycker sedan i måndags
  • Drick mycket vatten. – det gör jag oftast
  • Motionera regelbundet. – det gör jag också
  • Undvik stress. – det kommer jag inte att lyckas med under denna period
  • Ät mer av mat som är rik på vissa vitaminer och mineraler som underlättar avgiftningen. – vissa har jag haft med i kosten.
  • Avgiftande örter. – inte provat dem som de nämner
  • Detoxkur med UltraDetox och UltraBalans. – gör det redan och vill fortsätta med det
Eller är det samma sak som jag kör? Hur som helst, så är det en sak som är lite motsägelsefullt kanske: frågan om frukt. De skriver att man inte ska äta frukt samtidigt som de tar med vissa frukter som t.ex. banan, kiwi, druvor, citrus och grapefrukt i listan över mat som kan hjälpa avgiftningen. Detta gör att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om deras idé om detox. Jag borde kanske bara skjuta upp detoxen tills det har lugnat ner sig lite med allt annat i livet...

Hjälp! Vad ska jag göra?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska följa din magkänslan. Du ska ju inte må dåligt! Mår du dåligt är det inte bra. Det man inte mår bra av ska man inte utsätta sig för om man inte måste. Min filosofi :)
    Du äger din kropp..
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Du verkar vara en klok kvinna med en intressant filosofi som jag tänker lyssna på! ;o) Kram

    SvaraRadera
  3. :) Jag får tacka för komplimangen!
    Bra att du lyssnar på din kropp.

    Det finns en tid sen som passar bättre ;)

    Kram

    SvaraRadera