söndag 23 oktober 2011

Ruffie med flera tjejer från ToppLoppet


Igår fick jag ett sms av Suzan där hon undrade om jag ville vara med och testa Ruffie.


Självklart var jag sugen så idag gästtränade jag i Huddingehallen. Instruktören var en tjej som heter Åsa som sprang ToppLoppet i vårt lag. Även Felicia som jag lärde känna när vi sprang i början av oktober var med idag och Suzan såklart! ;o)

I Ruffie jobbar man två-och-två och det är bra om Ni som ska träna tillsammans är lika långa och ungefär lika starka. Några andra saker som kan vara värda att tänka på:
  • ta gärna med någon som du känner eftersom man arbetar väldigt nära varandra, ”kramas”, klättrar upp på ryggen på sin kompis och liknande.
  • ta av era smycken
  • fäst pulsklockan i linnet istället för på handleden
  • använd inte hudlotion och/eller handkräm innan passet
  • ha träningskläder som inte glider lätt
  • ta med vattenflaska
  • var beredd på en tuff men rolig träningstimme
Redan på uppvärmningen börjar man jobba med sin kompis och får upp pulsen ordentligt. Man gör benböj och övningar för överkroppen för att hela kroppen ska bli varm.

Benböj är sedan en återkommande övning som man gör flera gånger med kompisen som extra vikt. 


Vi gjorde även en övning där Suzan hoppade upp på mig framifrån och medan jag försökte hålla om henne gick jag ner i en knäböj, böjde mig fram och sedan tillbaka innan jag fick sträcka på benen igen.

Utfallshopp gjorde vi också, samt sprang på stället med höga knän så fort vi kunde i 30 sekunder flera gånger under passet. Även sprawl stod på listan över övningar.

Magen, bröstmusklerna och armarna glömde vi inte heller. Sittandes på kompisen framifrån gick vi långt ner med överkroppen för att dra oss upp med hjälp av magmusklerna som Suzan demonstrerar på bilden nedan:



Sedan skulle vi göra armhävningar medan vår vän höll i våra ben och när vi tryckte oss upp med armarna drog vi även in benen mot bröstkorgen för att aktivera ytterligare muskler. Vi brottades också, samt försökte nudda varandras axlar medan den andra försökte komma undan. Med hjälp av armarna skulle vi också försöka få den andra ur balans i en annan övning.

Vi skulle mot slutet av passet lyfta upp varandra ungefär i höjd med ländryggen och gå runt i salen medan den som hängde i luften sprattlade med armar och ben för att göra det svårare för oss att hålla balansen. Där kände jag mig stark, men det fanns en övning som var rätt svår att genomföra: när din kollega väl satt på din rygg skulle hon flyttas runt din kropp med hjälp av bra kommunikation, rätt teknik och muskelstyrka. Det var framför allt tekniken som ställde till det lite för mig, men en gång lyckades jag och Felicia att klara ett varv.

Nu har jag säkert inte berättat om alla skojiga övningar vi fick testa denna söndag, men jag kan verkligen rekommendera att ni provar Ruffie någon gång. Jag tror att Ni skulle tycka att samtidigt som det är riktigt tufft och jobbigt, är det också väldigt kul.


Vad det gäller puls och kalorier, så var jag tvungen att starta om pulsklockan efter ungefär en kvart. Då hade vi gjort en övning där Suzan och jag "kramades" lite väl mycket och för hårt så våra pulsklockor tappade kontakten med sina bälten. Om jag med hjälp av matte ska räkna ut snittpulsen var den 151,5 slag/minuten. Maxpulsen vågar jag inte skriva här eftersom den var över 200 ;o). Kaloriförbrukning landade på totalt 620 kcal (149 + 471).

Avslutningsvis vill jag bara säga en sak: Tack för att Du bjöd in mig, Suzan!

3 kommentarer:

  1. Tack för att du kom, det var jättekul!

    SvaraRadera
  2. Men hjälp vad det ser jobbigt ut. Men det var säkert kul!

    SvaraRadera
  3. Hej Nenny! Ja, det var jobbigt och det känns i hela kroppen idag, men man hade jätteroligt under tiden och skrattade en hel del ;o) Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera