torsdag 27 oktober 2011

Onsdag = kvällspromenad?


Jo, det verkar så. När jag slutade på Mindfulness-klassen igår, ”plötsligt” låg det ett par stavar bredvid mig på golvet. Hur de hamnade där har jag ingen aning om. ;o)

Jag kunde inte låta dem ligga där i alla fall, så jag gick en 52-minuter lång runda med dem. Jag körde intervallträning. Började med en promenad i raskt tempo längs vattnet som uppvärmning. Sedan sprang jag uppför en backe och gick ner igen för att fortsätta gå. Snart kom jag till ytterligare en backe. Den var både längre och jobbigare, men jag kunde inte låta bli att springa till toppen – det har jag gjort förut, så varför skulle jag inte ha gjort det igår kväll också?!

Kroppen kändes pigg trots att klockan hade passerat 8 på kvällen, så efter backen och en transportsträcka då jag höll ett lugnare tempo bestämde jag mig för lite fartlek. Lyktstolparna hjälper ju för att kunna bestämma hur länge man ska springa/gå raskt. Den här gången valde jag att byta vid varje stolpe, men det var en lång sträcka som gjorde att pulsen hölls uppe ändå. Kanske borde jag testa att springa 2 och gå 1 nästa gång?!

Ytterligare en transpportsträcka låg framför mig innan det var dags för nedvarvning uppför en väldigt lång och brant backe. Eftersom det var slutet av passet (och även för att jag aldrig skulle klara av att springa uppför denna ca 640 m långa backe) gick jag med ett relativt lugnt tempo.

Det blev 5,73 km med en snitthastighet på 6,6 km/h. Snabbast var jag när jag sprang i 13,5 km/h. Både snittpulsen (137) och maxpulsen (177) var hög tack vare backträningen och fartleken.

Kaloriförbrukningen landade på 502 kalorier och ungefär 1900 kcal åt och drack jag under onsdagen. Det betyder att kroppen hade ca 1400 kalorier att använda för allt annat som kräver energi och det borde ju innebära ett steg i rätt riktning vad det gäller viktminskningen. Eller vad tror Ni?

Jag tror i alla fall att jag borde äta frukost nu. :o) Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar