lördag 8 oktober 2011

E-N-E-R-G-I


Den 3,5 timme som tillbringades på Sydpoolen handlade verkligen om energi.

Började med EnergiYoga kl 11. Vi jobbade med både mental och fysisk energi idag. Efter den långa vilan hade vi även lite meditation. Det var ett bra pass på 75 minuter och jag kände efteråt att jag hade lyckats andas ut mycket gammal/negativ energi och hade andats in positiv istället. Det är bland annat det yogaklasserna går ut på. Man ska tömma kroppen/själen på sådant som man inte vill ha kvar och kan lämna kvar det i gruppträningslokalen, medan man fyller på ny energi som man tar med sig när man går hem efter klassen.

Nu gick jag i och för sig inte hemma utan stannade kvar i ungefär två timmar till, men det började redan kännas bättre. Sämre blev det inte heller under LatinoZumba-passet. Yessica och Juan höll ett riktigt bra pass tillsammans och hade även en gästinstruktör med sig, Victoria som är den nya Zumba-instruktören här på Actic.

Jag kan inte och vill inte heller berätta om alla roliga danser vi dansade, jag kan bara säga att det var fantastiskt. Jag har säkert sagt det förut men när jag dansar existerar ingenting annat för mig. Därför vore det speciellt viktigt att kunna dansa regelbundet nu när jag har det stressigt/jobbigt i skolan. Jag måste se till att hinna hem till de här passen och fylla på med ny energi, för det är precis vad jag gör när jag får dansa. Det är magiskt!

Dagens LatinoZumba delades in i två delar: en lite längre första ”halvlek” med ungefär en timme dans där pulsen var 189 som högst och hölls hög under hela passet (snitt 155). Kaloriförbrukningen landade på hela 720 kalorier. Wow!

Efter en timme hade vi en kort paus då vi kunde fylla på med lite frukt och vatten för att orka träna ca 45 minuter till. Vi fortsatte dansa i ungefär en halvtimme, sedan körde vi några styrkeövningar för mage, rygg och rumpa. Efter det avslutade vi dagens härliga event med stretch. Vad det gäller siffrorna i andra ”halvlek” så registrerades en maxpuls på 199, en snittpuls på 143 och en kaloriförbrukning på 472 kcal av pulsklockan. Fortsatt Wow! ;o)

Nu är jag hemma och tänker unna mig några minuter läsning i badkaret. Sedan måste jag återgå till skolarbetet. Men jag har ju fyllt på med ny energi som borde räcka i alla fall under denna lördag. Sedan får jag ladda om igen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar