tisdag 25 oktober 2011

Mat- och motionsrapport


Det var en tidig morgon och en sen kväll (kom hem 20:57) idag. Sådana här långa dagar är farliga om man försöker gå ner i vikt. Ju längre man är vaken desto mer energi kroppen behöver och det är lätthänt att man äter lite för mycket.

Därför försökte jag skriva upp vad jag stoppade i mig och se ungefär hur många kalorier det innebar:
  • Frukost: Keso mini, 1 banan, 125 g jordgubbar, 1 kokt ägg – ca 400 kcal
  • Mellanmål på förmiddagen: 1 banan + en kopp te – ca 110 kcal
  • Lunch: Misosoppa och 12-bitars sushi – ca 490 kcal
  • Mellanmål på eftermiddagen: Paulúns supersmoothie Hallon och Granatäpple + Gainomax proteinbar med smak av choklad och apelsin – 130 kcal + 220 kcal = 350 kcal
  • Innan träning: Maxim Energybar Fruit – 144 kcal
  • Efter träning: Gainomax proteinbar med smak av choklad och apelsin – 220 kcal
  • Middag: 50 g potatissallad, 1 skiva rökt skinka, 1 skiva ost, Actimel Powerfruit Blåbär – ca 280 kcal

Att ha stoppat i sig ca 2000 kcal på en dag när målet är viktminskning låter faktiskt rätt mycket. Men jag var och tränade ikväll som tur var.

Jag hade tänkt att börja med Step. Tyvärr slutade jag först vid 17:10 i skolan i Stockholm och det var omöjligt att hinna till Sydpoolen till kl 18 så det passet fick avbokas. :o(

På tåget kände jag mig väldigt trött och somnade till och med, men som tur var vaknade jag i tid och hann kliva av i Östertälje därifrån jag gick till Sydpoolen. Det blev en promenad på ca 1,9 km.

Kl 19 började sedan latinamerikanska låtar spelas i gruppträningslokalen och jag fick ganska mycket energi. Kroppen var dock sliten så jag kunde inte ta i lika mycket som vanligt. Ändå förbrände jag 606 kcal (maxpuls 180, snittpuls 144).

Ungefär 1395 kcal av de intagna kalorierna förbrändes inte genom motion, men jag tror att min basala förbränning ligger någonstans mellan 1500-1600 kcal, så jag borde ligga i alla fall runt 150-180 kcal minus idag. Det känns helt okej för denna långa tisdag, men jag känner ändå att det blev lite för många proteinbarer. Jag borde äta mer riktig mat istället. Tyvärr var det också så att jag åt alldeles för lite grönsaker idag, så det finns en hel del att tänka på imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar