torsdag 3 mars 2011

Ikväll kan jag äntligen skriva om Fys och Självförsvar

Jag har blandade känslor efter passet. Låt oss börja med det positiva: instruktören var där!

Passet började i ett lugnt tempo, med lite uppvärmning. Men där kom det första negativa: avsaknad av egna cd-skivor...instruktören fick låna några av Stina som hade pass innan, så det löste sig, och jag vet att det är lätthänt att man glömmer musiken hemma, men är det första gången man ska hålla i ett pass, borde man vara lite mer förberedd, tycker jag.

Sen började vi springa runt, runt, runt och med jämna (och lite ojämna) mellanrum stanna upp och göra sit-ups, vända om, springa med höga knän osv. Man fick upp pulsen rejält, och jag var förvånad över hur lätt det kändes för mig att springa...jag kan egentligen inte springa, jag har ingen löpteknik alls, vilket beror på att jag inte lärde mig att löpa efter mina knäoperationer. Dessutom får jag oftast ont i knät så fort jag börjar springa, men idag funkade det bra och det ger mig motivation att kanske SPRINGA VårRuset och inte gå/jogga som jag hade tänkt från början. Det finns en liten chans att jag klarar av att springa 5 km...eller vad tror ni?

Efter ”löprundan” körde vi lite stretch, och därefter hämtade vi mitsar. Vi var 4 tjejer på passet så vi jobbade 2 och 2. Med de små mitsarna körde vi slag, höga knän varvat med rushar. Sen bytte vi till en stor mits, då skulle man sparka på den med ena benet, medan man hoppade på det andra, sen skulle man köra en kortare version av idioten (5 omgångar med varje ben). Jag behöver nog inte säga att det var riktigt jobbigt.

Pulsen var verkligen jättehög, jag hade en maxpuls på 186 och en medelpuls på 145. Vi avslutade träningen med stretch och var ganska trötta efteråt. 649 kalorier brändes.

Jag låg nästan 16 minuter i pulszon 3, lite knappt 12 minuter i PZ 4 och mer än 10 minuter i PZ 5. Det betyder att det var ett bra konditionspass där även musklerna fick jobba mycket...jag måste nog dricka ett stort glas proteinsmoothie om jag vill undvika träningvärk till imorgon ;o)

Det var alltså ett bra fyspass, men jag saknade självförsvarsdelen. Det var ju lite slag och sparkar, men jag hade hoppats på att lära mig olika sätt att försvara mig, lite mer tekniska övningar. Det kanske kommer när vi blir fler och när instruktören har hittat sig själv.

Jag tror att jag kommer att ge passet någon chans till för jag mår bra så här efteråt och känner att jag har tränat ordentligt.

Nu ska jag fixa proteinsmoothien, lära mig lite mer om glas, sen är det läggdags ;o)

Sweet dreams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar