onsdag 23 mars 2011

Ingen träning ikväll

Nej, det blir en välbehövlig vilodag; men för att viktminskningen inte ska avstanna tänker jag extra mycket på maten idag. Egentligen borde jag tänka på de små och enkla knep som bidrar till en bättre kost varje dag, men ibland glömmer jag dem, därför är det viktigt att uppskatta de dagarna jag verkligen har varit duktig.

Jag började med en bra frukost som jag åt i lugn och ro. Det är en perfekt början på en dag. Viktigt också att tänka på vad frukosten ska innehålla.

Livsmedel i morgonens mål som utmärker sig ur hälsosynpunkt:

  • Ägg – innehåller mycket protein som mättar länge och man äter därför mindre under dagen.
  • Mjölk – med mycket protein som mättar och kalcium som inte bara är viktigt för ben och tänder utan även ökar fettförbränningen och minskar upptagning av fett i tunntarmen.
  • Te – koffeinet i te ökar förbränningen och gör oss pigga.

Man måste också tänka på att inte stressa när man äter, för då är det lätt att man får i sig för mycket mat/kalorier innan kroppen hinner skicka ut signaler om mättnad. Därför tog jag det extra lugnt på lunchen.

Lunchen innehöll följande livsmedel av intresse:

  • Lax – innehåller D-vitamin som hjälper kroppen att uppta kalcium och upprätthålla fettförbränningen, samt Omega-3 som förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Ingefära – sägs också öka fettförbränningen och minska aptiten.

Dessutom har jag druckit mycket vatten under dagen och tänker fortsätta med det. Jag har märkt att ibland när jag tror att jag känner mig hungrig räcker det med att jag dricker ett glas vatten och hungern är borta. Jo, vatten mättar och innehåller ju inga kalorier. Vill ni läsa mer om hur fantastiskt vatten är, gå in på Hälsosidorna där jag hittade en intressant artikel.

Jag vill fortsätta vara duktig med maten under de ca 10 timmarna som är kvar av denna onsdag. Heja, heja!

3 kommentarer:

  1. Haha det där var precis min frukost, havregrynsgröt med mjölk, banan och sen ett ägg vid sidan av och en kopp te :)
    Tack för en rolig och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du hade en bra dag efter din goda och nyttiga frukost, Sandra! ;o)

    SvaraRadera