onsdag 9 mars 2011

Kroppsanalysvåg vs kaliper?

Jag ställde mig på vågen imorse och var så glad eftersom den visade 73,9 kg. Det skulle innebära att jag lämnat viktplatån (mellan 74,0-74,8). Dock glömde jag ta kort, så jag hämtade mobilen och ställde mig på vågen igen för att kunna dokumentera...men då stannade den på 74,1 kg. Jag borde inte ha ställt mig på vågen igen... Nåväl, jag är ändå på rätt väg och efter den här veckan kommer jag att hamna under 74 kg, det känner jag på mig!

Efter vägningen åt jag frukost och började fundera på om man nu inte borde investera i något instrument som mäter fettprocent. Ibland visar inte vågen någon viktminskning, men det kan fortfarande hända massor i kroppen, t.ex så kan man bygga muskler och kanske bli av med fett. Det vore intressant att följa den utvecklingen också.

Men vad ska man satsa på? En kroppsanalysvåg? Kanske, men jag har läst att den inte är särskilt exakt, eftersom skillnaden mellan mätningarna är för stor.

Bilden är hämtad från www.netonnet.se

De som inte tycker att kroppsanalysvåg fungerar, rekommenderar kaliper istället eftersom den- enligt dem - ger exakta siffror.

Bilden är hämtad från www.fitnessbutiken.se

Har ni provat den ena eller den andra, eller kanske både och? Vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar