onsdag 30 mars 2011

Jag anmälde mig

till 1 seminarium och 2 föreläsningar efter att ha sett denna lapp på gymmet idag.

Sista anmälningsdag var idag, så det var ju tur att jag inte missade den.

Löpning har inte varit min grej på ett bra tag. Jag var ganska duktig på att springa i lågstadiet, en av de snabbaste i min klass faktiskt, men jag hade haft mycket problem med knäna ända sedan jag var jätteliten och när jag var 11 år opererades mitt högra knä för första gången. Efter det skulle jag ta det lugnt, inte springa eller hoppa innan jag har lärt mig tekniken ordentligt igen och byggt upp musklerna runt knät. Men en dag så tvingades jag till ett hopp och då gick en bit av mitt knäskål av (eller hur jag nu ska uttrycka det) som läkarna var tvungna att ta bort.

Efter den andra operationen rekommenderades jag inte löpning eller sådana idrotter som är påfrestande för knäna så jag började inte ens lära mig att springa igen. Jag tävlingsdansade först och knät anpassade sig helt till de rörelserna jag behövde där.

Senare var jag innebandymålvakt i 12 år där jag stod väldigt mycket på knäna. De första åren fick jag ont ofta, men det var så kul att spela att jag vägrade smärtan som försvann allt eftersom de musklerna som behövdes för att stå i mål blev starka nog.

Sedan jag började träna regelbundet på Sydpoolen har jag gått på många pass där man hoppar, jag har sprungit i trappor och i gruppträningslokalen. Dessutom kan jag nu klara av rätt många utfallssteg också, som för några år sedan inte hade gått. Därför känner jag att jag vill ge löpning en chans. Att lyssna på 2 föreläsningar klarar ju knäna av ;o) och på seminariet kommer vi även att gå igenom löpteknik och springa lite, där jag kanske kan få hjälp med tekniken för att inte belasta knäna i onödan.

Första föreläsningen är redan imorgon. Den kommer att handla om konditionsträning:

”Genomgång av den grundläggande fysiologin, hur fungerar det lilla och stora kretsloppet, vad händer när jag konditionstränar, hur kan jag träna säkert och effektivt.”

Det ska bli intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar